Fördjupning [2003-05-07]

Rapport från Puppettoo

Den 24 april – 4 maj arrangerades dockteaterfestivalen Puppettoo i nordöstra Skåne med Osby som bas. Festivalen är det största, kulturinriktade samarbetsprojektet hittills mellan de fem kommunerna Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Östra Göinge och Osby.

Namnet Puppettoo är en finurlig förkortning av Puppet to Osby. Idén till festivalen uppstod i och med att Dockteaterverkstan i Osby fyller 25 år 2003. Femton grupper från elva olika länder deltog, bl a Puppentheater från Magdeburg med sin föreställning Solskensbarnet som med hjälp av så kallade mannekängdockor gestaltade en slavisk folksaga, italienska Laura Kibel och Teatro dei Piedi bjöd på föreställningen Borta med fötterna där dockorna bestod av Lauras egna händer, ben, fötter och mage, amerikanska Sandglass Theater gestaltade i One Way Street filosofen och författaren Walter Benjamins liv, huvudsakligen genom bordsdockor, och spanska La Fanfarra medverkade med en dockteatermelodram Melodrama baserad på en roman av Henri Rousseau, med traditionella katalanska dockor.

Svenska dockbidrag
Världspremiär var det på Bengt Larssons modellteaterpjäs Häxan i garderoben på Kulturhuset Barbacka i Kristianstad.
   Övriga svenska deltagare var Svarta katten med föreställningen Pojken som åt ikapp med jätten, en föreställning som framför med bunrakudockor i trä , vilka uppträder på scenen utan synliga dockspelare, samt Abellis Magiska Teater som gav Den förtrollade sparven, en japansk saga även den med bunrakudockor.
   Jubilerande Dockteaterverkstan gör mest teater för barn. Cecilia Billing och Anders Lindholm har under åren producerat femton föreställningar. Under festivalen kunde man se Apkonster, Med bara händerna, Håll i hatten och En sällsam dag på Larssons lager med blandade tekniker, bland annat bordsdockor och marionetter.

Exotiskt regn och seminarier
När jag besökte Osby kom ett kraftigt försommaroväder med åska och hällande regn, vilket gav en exotiskt sydländsk prägel åt Göingeidyllen. Jag såg Dockteaterverkstans Larssons lager och blev imponerad av Billings och Lindholms karismatiska utstrålning och hur de skapade dramatik genom små gester och rörelser, minspel och en lekfull attityd, teater som gav mersmak.
   En rad seminarier anordnades även i samband med festivalen. Kan man utbildas till dockteaterkonstnär? var temat för ett seminarium med Dramatiska Institutets dockteaterutbildning i fokus. Ett annat handlade om modellteaterns framtid utifrån Bengt Larssons uppsättning Häxan i garderoben.
   Med den här annorlunda festivalen kom teater av världsklass för barn och vuxna till platser som Humlescenen i Bromölla, Folkets hus i Sibbhult, Borgen i Osby och Aoseum i Åhus. Låt oss hoppas att det är ett evenemang som återkommer i många år framöver.

Johan Lindgren

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare