Rasisten i farstunHur är det att få besök av en nyfrälst Sverigedemokrat? Sara Klingvall, Ylva Nilsson och Jarle Hammer i Teater Tamauers Parasomnia.
Recensioner [2010-02-09]

Rasisten i farstun

Parasomnia av Andreas Garfield
Scen: Teater Tamauer/Hagateatern
Ort: Västra Götaland
Regi: Anders Friberg
Medverkande: Jarle Hammer, Sara Klingvall, Ylva Nilsson
Scenografi, kostym och mask: Ulrika Kärrö
Ljusdesign, attribut och teknik: Beate Persdotter Löken
Översättning: Anders Friberg
Länk: Teater Tamauer/Hagateatern


RECENSION/TEATER. Hur hanterar man främlingsfientlighet i farstun? Med specialskrivna Parasomnia vill Teater Tamauer i Göteborg problematisera vardagsrasism, demokrati och ingrodda relationer. Men Liv Landell Major skakas inte om.

Två väninnor återförenas efter 15 år. Den ena är trött på sin skrivkrampande akademikerman och den andra har gått och blivit sverigedemokrat.
   Så istället för en långhelg med rödvin och gamla minnen vankas tass kring het gröt, ämnesflykt och så småningom öppna gräl. Och så lite flirt och flams.


Särskilt omskakande eller avslöjande blir det inte. Vilket på ett sätt kan ses som i sin ordning: vardagsrasismen är ju ofta just så flyktig som Ylva Nilssons karaktär Sylvias baksluga, dockögda bisatser.
   Lika typisk är den artiga, ängsliga tystnad som väninnan Annika – spelad av Sara Klingvall – möter alla grodor med, åtminstone till en början. Konflikten vid fikabordet ska undvikas till varje pris. Känns det bekant?


Parasomnia fungerar såtillvida att dialogen i Andreas Garfields manus är realistisk. Inte bara de gånger då man undviker konfrontation, utan också när Annika och maken Michael, som spelas av Jarle Hammer, försöker ställa Sylvia till svars. Debatten blir känslostyrd och går runt tills någon tappar besinningen och rusar ut.
   Enda skillnaden jämfört med ett gräl i din och min vardag eller för all del i SVT:s Debatt är, att skådespelarna lyckas formulera klart en rad tankar och ställa brännande frågor om demokrati och yttrandefrihet, innan dörren slår igen.


Men jag saknar ett svar, eller åtminstone en antydan till svar, på frågan hur Sylvia blev rasist. Hur svänger denna vuxna kvinna i karriären från radikal till islamofob på ett decennium? Vill hon kompensera sin taskiga barndom? Har hon blivit utsatt för brott?


Att detta lämnas därhän är riktigt synd, för om man hade gått till botten med den psykologiska process Sylvia gått igenom hade Parasomnia fått klart mer djup och edge.
   Nu blir den ett platt, om än tänkvärt exempel på hur främlingsfientlighet kan yttra sig en vanlig torsdagskväll i Landet Lagom.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1