Regissören Peter Schildt har tagit sig an Malin Axelssons text om utplåning, bortglömdhet, vem som definierar ens liv – och grundfrågan: vart har allt vackert i världen tagit vägen? Var är det sanna, och hur ska vi älska? Det tenderar att bli spretigt, liksom lite för många trådar för en timmes föreställning, trådar som alla bidrar till utplåningen av det rena.
Men det är teater som vågar ta sig själv och sin publik på allvar, mitt i den närmast surrealistiska mardröm vi blir en del av. En mardröm som understryks av scenografi (Astrid Stenberg) och kostym (Astrid Stenberg och Pia Sandström). Och inte ens publiken går riktigt säker här. Även vi är anklagade för att ha dödat det rena, det vackra och bara lämnat kvar lögnen. Sara Lindh är här en lyckträff för Upsala stadsteater. Hon är skör och utplånad – liksom liket (Maria Antoniou).
Kompositören Klas Widén bidrar i allra högsta grad till att jag, trots viss spretighet och trots att det är en hemsk historia som berättas, går hem med en lyckligt pirrande mage. Widén har skapat showmusik med gravallvar i. Jo – det berättas med gott humör, och mycket hemska texter till mycket bra musik.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...