Recensioner [2005-02-04]

Recension: Blod på någons händer

Blod på någons händer utspelar sig i en välskött villaträdgård med dyrbara blommor. Där bor mamma (Viveca Dahlén) tillsammans med dottern (Sara Lindh), och den ibland påhälsande pojkvännen och journalisten (Robin Keller). Men under den välansade trädgården vilar ett lik.

Regissören Peter Schildt har tagit sig an Malin Axelssons text om utplåning, bortglömdhet, vem som definierar ens liv – och grundfrågan: vart har allt vackert i världen tagit vägen? Var är det sanna, och hur ska vi älska? Det tenderar att bli spretigt, liksom lite för många trådar för en timmes föreställning, trådar som alla bidrar till utplåningen av det rena.
    Men det är teater som vågar ta sig själv och sin publik på allvar, mitt i den närmast surrealistiska mardröm vi blir en del av. En mardröm som understryks av scenografi (Astrid Stenberg) och kostym (Astrid Stenberg och Pia Sandström). Och inte ens publiken går riktigt säker här. Även vi är anklagade för att ha dödat det rena, det vackra och bara lämnat kvar lögnen. Sara Lindh är här en lyckträff för Upsala stadsteater. Hon är skör och utplånad – liksom liket (Maria Antoniou).
    Kompositören Klas Widén bidrar i allra högsta grad till att jag, trots viss spretighet och trots att det är en hemsk historia som berättas, går hem med en lyckligt pirrande mage. Widén har skapat showmusik med gravallvar i. Jo – det berättas med gott humör, och mycket hemska texter till mycket bra musik.

Astrid Claeson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare