Så långt allt väl och regissören Olof Hanson har påpassligt bytt ut tidsmarkörer som rullbandspelare och reservoarpenna mot mobilkamera och mobiltelefon. Inget får skymma sikten när en av världsdramatikens största loser-stories ska återberättas på 2000-talet.
Frågan är om inte det konstnärliga teamet skulle ha koncentrerat sig mer på storyn och karaktärerna och mindre på den språkliga polishen och rekvisitan. Nu är det i stället de sceniska arrangemangen som skymmer berättelsen. En stor samling flyttlådor utgör till exempel hela scenografin och markerar så övertydligt den Lomanska familjens förestående upplösning att dramats inre dynamik går förlorad. De skapar också dåligt med utrymme för Millers eleganta tidsförskjutningar; scenväxlingarna blir röriga och då och nu blandas i stället för att kontrasteras mot vartannat.
En bit in i andra akten lyckas ändå Millers text och ensemblens idoga arbete tränga sig förbi uppsättningens självförvållade hinder. Då hejdar Bengt CW Carlssons Willy Loman världen för en sekund och blottar allas vår pinsamma umbärlighet. Men sådana förlovade stunder är få i Olof Hansons uppsättning, som mer liknar ett konstnärligt brottningsprotokoll än en teaterklassiker i nyvunnen frihet.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...