När fröken Julie (Sandra Huldt) kommer in är hon redan berusad. Julie faller inte, hon är nere från början. Hon är halvgalen, psykiskt sjuk, ett offer. Rollen spelas underifrån. Det är svårt att se hennes överklasstillhörighet. Visst, en närmast psykotisk Julie gör handlingen trovärdig. Men Julie är någonting mer. Hon är kåt, hon vill dansa och hon vill bestämma själv med vem. Hon ställer krav på livet som alla kvinnor borde ha rätt att ställa.
Mot slutet reser hon sig, tar sin väska, lägger kniven i den och går. Hon är förbannad men det är osäkert om hon kommer att använda den. Det är skitbra.
Iso Porovics något manierade, osvenskt stiliserade spelstil är kongenial för den tillgjorde Jean, som vill vara fin men är rå under ytan. Faketa Salihbegovic-Avdagic som kokerskan Kristin är så rund, så trosviss, så mänsklig.
Föreställningen har en stark dragningskraft. Åskådaren sugs ohjälpligt in i det nervigt dramatiska skeendet. Men är det inte hög tid för mer feministiska tolkningar av den här pjäsen?
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...