Johan Hilton (Västra Götaland, Värmland och Hallands län)
Föreställning:Stitching av Anthony Neilson
Regi: Anna Takanen
Spelplats:Göteborgs stadsteater
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”Sexuellt provokativt och becksvart. Galghumoristiskt och brutalt. Anna Takanens uppsättning av Anthony Neilsons pjäs ägnade stor möda åt att försöka ge publiken en rejäl käftsmäll, men under den råa ytan skimrade en komplicerad och vardagsvacker kärlekshistoria. Robin Stegmar och Hanna Bogren spelade på toppen av sina förmågor och bildade den blötslaskiga vinterns mest deprimerade sambopar”.
Karin Lindbom (Skåne län)
Föreställning: Checkpoint av och med Anders Carlsson
Regi: Dennis Sandin
Spelplats: Teater terrier
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”Enmansföreställningen om tonårskillen Fadi på Västbanken var varm, fartfylld och grep tag. Ett kraftprov av Anders Carlsson som med detta kärleksfulla porträtt fick oss att ifrågasätta stereotypa bilder och fördomar”.
Kristjan Saag (Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Jönköpings län)
Föreställning:En midsommarnattsdröm av William Shakespeare
Regi:Sven-Åke Gustavsson
Spelplats: Regionteatern Blekinge-Kronoberg
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”Shakespeares poesi brukar bli lidande när påhittiga regissörer roar sig med Shakespeares komedier. I Sven-Åke Gustavssons operainspirerade uppsättning fanns allt med: saga, romantik, visuellt överdåd och repliker som legat i träda i svenska bearbetningar i decennier”.
Anna Hedelius (Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Kalmar län)
Föreställning: Krig av Lars Norén
Regi: Gildas Milin
Spelplats: Sverigeturné hösten 2004
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”För att den utan förskönande kosmetika skildrade verkligheten med dess fruktansvärda fasor på ett sätt som gör att jag vågar tro att teatern på allvar kan få en väsentlig roll i vårt samhälle”.
Karin Kämsby (Västernorrlands- och Jämtlands län)
Föreställning: Som glöd under snö av Robert Jelinek
Regi: Tomas Melander
Spelplats: Teater Västernorrland
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”För den starkaste teaterupplevelsen 2004. Väldigt enkelt, men publikkontakten var bedövande stark. Det kändes som att den fungerade i sitt sammanhang” (spelades främst som uppsökande klassrums-föreställning för högstadiet hösten 2004, reds anm).
Malin Palmqvist (Norr- och Västerbottens län)
Föreställning: Ljusets hastighet av Rasmus Lindberg
Regi: Olle Törnqvist
Spelplats:Norrbottensteatern
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”För en mångskiktad, osentimental, poetisk, associativ, komisk och känslostark text full av påhitt, allvar och krumbukter. Träffade hela kroppen med ljusets hastighet, perforerade huden och trängde in i minsta vrå”.
Cecilia Djurberg & Ylva Lagercrantz (redaktion)
CECILIA DJURBERG
Föreställning: Köpmannen från Venedig av William Shakespeare
Regi: Mats Ek
Spelplats: Dramaten, Stora scenen
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”En lyckad filtrering av en problematisk text genom en koreografisk tanke. Mats Ek gör Shakespeares ”ospelbara” mer än spelbar genom att suga ut nyanserna så att schablonerna blir mångfasetterade och ställer de klassiska konflikterna i ett modernt ljus. Malin Eks tolkning av ockraren hör inte bara till 2004 års stora teaterhändelser – iförd Shylocks hatt och rock dansar hon dessutom rätt in i den svenska teaterhistorien”.
YLVA LAGERCRANTZ
Föreställning: Till Damaskus med spöktåget av August Strindberg
Spelplats:moment:teater
Regi: Andreas Boonstra
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering:”För en mycket lyckad flirt mellan spöktåget och lustiga huset. Resultatet blev en prestigelös, intelligent och innovativ Strindbergstolkning som inte liknade någon annan. Galen humor korsades med egensinniga associationer i ett vandringsdrama där fokus ställdes på konsten att möta sig själv och sitt förflutna, sinnrikt gestaltat av 4 x Stenshälls i en ascool och lika nytänkande scenografi.”
Lena Andrén (dansbevakning)
Föreställning: Där änglar landar – Mistlur av Eva Lundquist
Spelplats: Glashuset (Stockholm)
Produktionsfakta: Se teaterns hemsida
Motivering: ”Lundquist bygger upp en inre övertygelse hos dansare som för koreografin till en rituell nivå där den uppnår en närmast transartad kvalitet”.