Regeringen vill införa en särskild examen för konstnärlig forskarutbildning. Istället för att traditionellt doktorera på en vetenskaplig avhandling föreslås en konstärlig doktor kunna disputera genom ett dokumenterat konstnärligt forskningsprojekt. Det vill säga kunna redovisa sin konstnärliga forskning i andra former, till exempel som ett dokumenterat utvecklingsarbete inom scenkonsten. Erfarenheter från flera andra länder visar nämligen att det då kan uppstå spännande forskning ur själva konsten, inte bara ur vetenskapen om konsten.
De konstnärliga högskolorna har länge legat på för att själva få examinera doktorer.
Det nya förslaget är en vidareutveckling av den forskningsproposition regeringen presenterade tidigare i höstas, där resurserna till konst- och kulturforskning ökade med över 40 procent. Högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg hoppas nu att ett ökat forskningsanslag tillsammans med en särskild examen för den konstnärliga forskningsutbildningen sammantaget leder till att ny och intressant forskning uppstår. Medan kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth å sin sida poängterar att ”fördjupade kunskaper och forskning inom konstområdet är en viktig förutsättning för att ge långsiktigt goda villkor för den nyskapande kulturen”.
Förslaget är ute på remiss till universitet och högskolor.