Mattias Knave har fattat budskapet och placerar skickligt in Huxleys vision i en framtid ganska lik vår egen tid – med utvecklade kloningstekniker, virtual-reality-tv, statliga gym och halvt ritualiserade kompisknull. Denna helsköna nya värld gör sig också tacksamt på scenen, inte minst med hjälp av Roland Söderbergs futuristiska scenkonstruktioner och pedagogiska animationer. Knave och medregissören Johan Bernander bygger elegant ironiska tablåer av allt detta – ett stajlat, superamerikaniserat folkhem där ingenting fattas. Utom passioner, lidande och eftertanke, förstås.
När Huxleys Shakespeare-citerande Vilde plötsligt förs in i handlingen går pjäsen i baklås. I Hans Ungs gestalt är han både för gammal och för excentrisk; att han skulle utgöra en lockelse eller ett hot mot ordningen blir aldrig trovärdigt.
Knave skulle kanske ha ”gjort en Tunström” istället och stuvat om rejält i manus: valt en mer samtida politisk vilde och struntat i Shakespeare-citaten. Nu blir scenversionen av En helskön ny värld mest en hyggligt illustrerad klassiker – medan realityversionen med gruvlig skärpa repeteras i och framför våra tv-apparater varje kväll.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...