Det är i den precisa hanteringen av rörelse på scenen jag kommer att tänka på opera. Här finns en åtstramning i kroppsspråket hos den fladdriga kvintetten hantverksskådespelare – de sprids, samlas, fokuseras, sprids igen – med varje individuellt tics hemlighetsfullt koreograferat. På samma sätt med älvensemblen; även om Bengt Dahlbergs Oberon klätts ut till en gråsprängd Rickard Wolff i hårdrocktappning, så är det väl avvägd dynamik i hans förehavanden med Titania (Li Brådhe) och med Caroline Rendahls oemotståndliga Puck som utforskar alla möjliga åldrar och genuskategorier hos människan. Inklusive några ännu inte uppfunna.
Men den verkliga trollkarlen i den attiska skogen är ändå Sven-Åke Gustavsson, som mitt i det visuella överdådet även hinner med att lyfta fram Shakespeares poesi. Här återfinns repliker och monologer som legat i träda i svenska bearbetningar i decennier. Och händelserna på scenen behärskar han så fullkomligt att till och med såpbubblorna som blåses ut i sagoskogen vet att falla med exakt rätt hastighet.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...