Recensioner [2003-03-05]

Regionteatern Blekinge-Kronoberg: Red Hot Blues

Djävulen är en pålitlig potentat; med honom i rollistan brukat det sällan bli fel. Och naturligtvis hör han hemma i en pjäs om gruppvåldtäkt…

När Regionteatern Blekinge-Kronoberg spelar Kerstin Klein-Perskis nyskrivna pjäs Red Hot Blues är det Per Arvidssons smidige, rödklädde Fan som står värd för dagen eftermötet mellan offret och förövaren. Det är logiskt. Vem, bättre än han, vet att planera hämnden? Det är ju han som hjälpt till att planlägga brottet!
   Anette Norbergs regi balanserar skickligt mellan realism och fantasi, mellan allvar och humor. I scenerna mellan Flickan och Pojken (offret och en av gärningsmännen) är det full identifikation som gäller, medan den moraliska överbyggnaden presenteras som show, djävulskt lockande, därmed också oanat effektiv.
   I Hansson Sjöbergs vertikala scenbild rör sig den fallne ängeln bokstavligt mellan de höga rymderna och underjorden: genom bagageutrymmet på en knallröd raggarfolka gör han entré, nyfiken på effekterna av sitt senaste djävulskap.
   Men det mest geniala draget i Red Hot Blues är att Kerstin Klein-Perski för in musiken som försonande kraft i spelet. Och inte vilken sockersöt smet som helst, utan djävulens egen musik, bluesen, representerad av gitarristen Gunnar Danielsson som kör Robert Johnson-låtar med bottleneck.
   När Djävulen är i färd med att sätta på Pojken som hämnd för våldtäkten och tonårstjejerna i publiken tjuter av förtjusning, säger Flickan Nej! – och de sorgsna bluesriffen vrängs i harmoni. Den processen hade knappast kunnat skildras i ord.

Kristjan Saag

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare