Revolution i genusfabrikenProfilteaterns ensemble gör Liv Strömquists seriealbum Einsteins fru full rättvisa, tycker Nummers teaterkritiker Malin Palmqvist. Foto: Andreas Nilsson
Recensioner [2010-05-25]

Revolution i genusfabriken

Om nu kärnfamiljen är så jälva fet – varför behöver den då så mycket propaganda? av Hilmar Jónsson och ensemblen utifrån Liv Strömquists album Einsteins fru
Scen: Profilteatern
Ort: Västerbotten
Regi: Hilmar Jónsson
Scenografi: & kostym: Ulla Karlsson
Ljus: Maria Ros Palmklint
Mask: Love Larsson
Medverkande: Erik Borgeke, Ida Hackzell, Lina Hognert, Mattias Lech
Länk: Profilteatern


recension/teater. En god anledning till att se Profilteatern göra teater av Liv Strömquists Einsteins fru är att parallellerna mellan Elvis Presley och Socialdepartementet plötsligt blir synliga.
En annan riktigt bra anledning är att den är så sjukt rolig, menar Nummers Malin Palmqvist

När Profilteatern sätter upp Liv Strömquists Einsteins fru känns det rätt mycket som att befinna sig i seriealbumet. Det är räfst- och rättarting med tvåsamhet, ”Vänner”-sexualitet, kärnfamiljen i allmänhet, Elvis Presley i synnerhet, kristen fundamentalism – och indirekt förstås också oviljan att se andra religioner som flerskiktade och mångfacetterade – med mera.

Ulla Karlssons grafiskt rena svart-grå-vita scenografi och kostym med chockrosa accentfärg leker med serietidningens fyrkantiga uttryck, tecknat överdrivna proportioner och platta former. Citat ur serierna är textade i scenografin och fler och fler citat textas under föreställningens gång. Kända personer – Vänner-sextetten, Dr Phil, Göran Hägglund med flera – tar plats på scenen som platta pappersfotomasker av sig själva.

Textmässigt följer pjäsen nästan exakt seriealbumet, men albumets dramaturgi är omklippt. Som om serierutorna klistrats ihop i ett nytt realtids-3D-collage. Det fungerar mycket bra. Tilltalet – Liv Strömquists upprörda och humoristiska röst – finns kvar på scenen. De fyra skådespelarna glider in i och ut ur mängder av roller, på premiärkvällen till 99,7 procent mycket smidigt. Serietidningskollaget är snyggt sammanfogat, Lena Karlssons musik ger tempo, det är bara en skarv som stör mig: passagen mellan idolerna Yoko Ono och Voltairine de Cleyre.

Nya sammanhang blir också uppenbara i den omklippta dramaturgin: som insikten att Socialdepartementet i sitt 90-talsprojekt Flicka har en del gemensamma drag med Elvis Presleys ambition att hålla ”sin” Priscilla ren och forma henne till den perfekta hustrun. Socialdepartementets svar på att unga kvinnor mår dåligt var att förändra deras självbild och mediebilden,  inte de makthierarkier som ligger bakom ohälsan. De unga kvinnorna ska prompt ha en make-over av ett eller annat slag. ”Varför vara en hora när man kan vara en huldra?” ”Du vet väl om att du är värdefull – du behöver inte vara sexig!” Därför är det så sjukt befriande att se Lina Hognerts otillrättalagt Elviskåta Priscilla på scenen. Och så sjukt att det är så.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (76 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare