Scenografin, signerad Kari Gravklev, är avskalat ljusgrå. Rena väggar med utfällbara stolar, ett hårt obevekligt ljus faller ovanifrån och målar mörka skuggor under ögonen. En maktkamp utspelas i dramat, men iscensättningens kamp är redan avgjord: det är texten som har makten. För spelet framåt, flyttar skådespelarna som spelpjäser på scenen, de utfällbara stolarna ger scenerierna en känsla av matematisk exakthet.
Det går snabbt. Fedra on speed. Ibland så snabbt att texten tappas mellan stolarna och aldrig når ut till publiken. Rasar fram och står liksom för sig själv, behöver inga skådespelares uttryck. Jon Fosse har skrivit en egen version av Racines text, skippat alexandrinerna och trängt in i kärnan.
När den speedade texten och skådespeleriet smälter samman på scenen är Eirik Stubøs uppsättning helt enkelt underbar. Göran Ragnerstam som kung Theseus är en av dem som behärskar den strama spelstilen perfekt. Får återhållsamheten att gnistra. När det inte funkar är det mindre bra. Orden rasar fram och en superkoncentrerad skådespelare säger fram dem. Men de förblir två enheter. Då känns spelet, förflyttningarna, stilen – snyggt men ändå – viktigare än det som berättas.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...