Med verkligheten som scenografi och rekvisita spelas exempelvis 20-åriga stjärnskottet Shima Niavaranis Reclaim the klassrum, en föreställning som i det närmaste kan liknas vid ett slags performance med ett överraskningsmoment som inte tåls att avslöjas. Men så mycket kan vi berätta som att väldigt många mellanstadieelever kommer att möta en mycket märklig lärarvikarie med start från och med i höst. Frågan är bara vem.
– Vi vill reclaima klassrummet med våra berättelser, inte med stenar, tröstar Shima Niavarani vännen av ordning.
Lägenhetsteater
Även regissören Hedwig Claesson tar verkligheten i besittning när hon iscensätter Franz Xaver Kroetz stumma monolog Önskekonsert med premiär i Gävle 25/9, en föreställning som gör vad en del konstutställningar gjorde i slutet av 80-talet, flyttar in i en vanlig lägenhet. Men Önskekonsert, som är ett samarbete med bland andra Hyresgästföreningen och Riksbyggen, är inte iscensatt för att hitta feta sponsorer från byggbranschen, utan tanken med att spela föreställningen i den miljön, är att skapa en känsla av ensamhet trots närhet, sistnämnda ska publiken står för men bara cirka 30 personer åt gången kommer att få rum i den lägenhet som väljs ut i varje ort som föreställningen turnerar till.
– Men hon har valt sin ensamhet. Som ett sätt att ta makten över sitt eget liv, undertryker Cecilia Nilsson som spelar den enda rollen som den ordinära fröken Rasch.
En bit verklighet släpper även teaterdebuterande konstnären Fia-Stina Sandlund in med sin Om du är rebell, så är jag reko (prermiär 2/10 i Umeå), en vild blandning mellan dokumentär och performance där Sandlund bland annat använder sig av dokumentära ljudupptagningar med ”hemliga vänner” . Varken teater eller journalistik utlovas, utan snarare bjuds publiken på berättelser baserade på egna experiment utförda i det offentliga rummet.
Också lite Norén, Arbabi och Wolf…
– Jag har rakat skägget av Ibsen, säger Lars Norén om sin iscensättning av Henrik Ibsens sällan spelade pjäs Lille Eyolf, en föreställning som får premiär i Linköping 19 september.
Med detta menas att han har gjort en mycket ren och avskalad uppsättning.
– Det är en av de roller som skyms av sina egna myter, säger Rikard Wolf om att spela Richard III med premiär i Umeå 6 oktober.
– Jag är intresserad av hur ondska uppstår, inflikar regissören Linus Fellbom, och drar paralleller med den så kallade Hagamannen och kommentarerna kring hans ordinära utseende.
– Vi vill så gärna ha ett monster, att den som är ond också ska se ut som ett monster, men Richard III vill vi inte göra så fysiskt deformerad.
Alltmedan regissören Farnaz Arbabi sätter upp Wilhelm Mobergs klassiska Utvandrarna på sitt sätt – utifrån ett samtida utvandrarperspektiv (se separat intervju» med med Farnaz i Nummer). Andra föreställningar som Riksateatern tar ut på Sverigeturné i höst är Barnvagnskabarét, Jianus magiska cirkus och Minns du Greta Garbo?.
Hela Riksteaterns repertoar går att läsa här ».