Vielfalt betyder mångfald och uppsättningen lever upp till sin titel på flera sätt. Här finns en mångfald av scenkonstnärliga uttryck: dans, akrobatik, skådespeleri och magi. Men här presenteras också en mångfald av verkligheter, eller overkligheter, om man så vill. Uppsättningen vill töja på medvetandets gränser och gör en djupdykning ner i det undermedvetna där drömmens logik regerar.
I Vielfalt är den romantiska lönndörren till den andra världen den röda sammetsridån. En trollkarl trollar bort en kvinna från första raden och hennes man korsar, lite försynt, scenkanten och därmed gränsen till den andra världen. Här väntar en annan kvinna honom till middag på en bar och han slår sig ner, så där självklart som det kan vara i en dröm.
I den andra världen regerar den arrogante trollkarlen. Intrigen, där mannen försöker vinna tillbaka sin hustru ur trollkarlens våld, är underordnad det drömska äventyret med dess illusionstrick. Det är en värld som leker med speglingar, där människor dubbleras eller femfaldigas, försvinner och dyker upp dyngvåta genom vasken, sugs in i tv:n, trollas bort i soffan – ingen plats är säker.
Illusionstricken är komiska och överraskande. Många av dem helt geniala men alla lyckas inte förföra mig helt, där börjar jag istället fundera på genomförandet. Det är synd. Men Vielfalt är inte bara trollerimagi. Den arbetar också med dans och akrobatik för att upphäva verklighetens tyngande tyngdlagar.
En av mina favoritscener är duetten mellan den kvinnliga huvudpersonen och trollkarlen som genomförs med en fysisk töjbarhet som för mina tankar i två riktningar: mot Dalís surrealism och mot en sliten VHS-kassett på snabbspolning.
Sammantaget är Vielfalt ett angenämt och oväntat äventyr i medvetandets backstageområde, i den romantiska illusionsfabrik som lever på att väva drömmar.
Malin Palmqvist
Länk: Jakop Ahlbom
Se ett smakprov ur Vielfalt