Ringaren jagar rörelsenDet blev en dramatisk premiär på Operan där hovdansaren Marie Lindqvist som La Esmeralda på grund av en skada fick ersattes av Nadja Sellrup. På bilden Jens Rosén som Quasimodo.
Recensioner [2009-04-08]

Ringaren jagar rörelsen

Ringaren i Notre-Dame av Pär Isberg
Scen: Kungliga Operan
Ort: Stockholm
Scenografi: Bo-Ruben Hedwall
Ljus: Torkel Blomkvist
Kostym: Jerome Kaplan
Medverkande: Jens Rosén/Oscar Salomonsson, Marie Lindqvist/Nadja Sellrup, Brendan Collins, Pascal Jansson, Olof Westring, Anna Valev, Aleksander Nikolajev, Nathalie Perriraz, Christian Rambe
Libretto: efter Victor Hugos roman Notre-Dame de Paris
Dirigent: David Björkman
Orkesterarrangemang: Olov Helge
Länk: Kungliga Operan


RECENSION/DANS. Efter succén med Pippi Långstrump har koreografen Per Isberg och kompositören Stefan Nilsson skapat en ny helaftonsbalett för Kungliga Baletten, Ringaren i Notre-Dame. Som både svindlar och svajar.

På franska heter Victor Hugos roman Notre-Dame de Paris, och Bo-Ruben Hedwalls stundom sublima scenografi, känsligt ljussatt av Torkel Blomkvist, låter just katedralens massiva tegelmassa omsluta dramats huvudpersoner.
   Dessa är ringaren Quasimodo, hans fosterfar prästen Claude Frollo och Esmeralda, vars uppdykande rubbar balansen i deras komplexa relation.


Även om Marie Lindqvist endast genomförde en akt på premiären på grund av en skada lyckades hon skapa ”sin” Esmeralda. Trots att Per Isberg begår misstaget att försöka skildra alla Esmeraldas relationer, vilket splittrar såväl rollen som baletten. Men Lindqvist hanterar detta kaos med suverän skicklighet och hängivenhet.
   I motsats till Esmeralda är rollerna Quasimodo och Claude Frollo riktiga läckerbitar där Isberg verkligen visar vad han kan. Quasimodo gestaltas på ett smärtsamt inkännande sätt av Jens Rosén som ger minsta gest en innebörd, och Brendan Collins gör sitt livs rolltolkning som den motsägelsefulle prästen Claude Frollo.


I scenerna med dessa tre fungerar koreografi och musik fantastiskt. Däremellan finns en del transportsträckor där både koreografi och musik irrar bort sig i konventionernas träskmarker. Här skulle en dramaturg/regissör (till exempel Ludvig Josephson som borde ha medverkat i baletten och inte bara i programbladet) ha kunnat göra stor skillnad.
   Balettens svaga punkt är ensemblescenerna. Det är som om Isberg jagar efter rörelsen som en fotbollsspelare jagar efter bollen – utan att få kontroll över den. Kåren virvlar och hoppar fram och tillbaka över scenen och till slut får jag lust att hojta: ”Stanna! Våga möta stillheten! Låt rörelsen klinga ut!” Varför använda skickliga dansare som statister – för så oprofilerade känns kårens partier. Istället för att använda färre dansare och låta dem göra något meningsfullt?


Ringaren i Notre-Dame är lyckad men ändå ett av Isbergs mest ojämna verk, här varvas svindlande moment med kraschlandningar. Jag får en känsla av att det ytterst beror på att Isberg inte helt vågar lita på sina egna idéer. Därför vill jag avsluta min recension med uppmaningen: Yes, you can!.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare