Höstromantik på teaternRomantiken brer ut sig på landets scener. Mikaela Andersson och Tobias Holmgren sa ja till varandra på Karlstad teater direkt efter applådtacket på premiären av musikalen The Wedding Singer.
Fördjupning [2007-09-11]

Höstromantik på teatern

Hösten är den nya våren när det gäller romantik och svärmeri. Tittar man på teaterrepertoaren den närmaste tiden går den trendsäkert i romantikens tecken.

Enligt en artikel i tidningen Metro 4 september väljer allt fler att gifta sig på hösten. Den lukrativa bröllopsindustrin får nu stöd av teaterbranschen. För som Nummer tidigare rapporterat har Kungliga Operan gått och blivit äktenskapsmäklare på gamla dar. Konceptet med singelkvällar har redan innan premiären visat sig vara så populärt att Operan valt att vika ytterligare datum där kaka får chans att söka maka i salongsmörkret. (Länk).


På Värmlandsoperan har man gått ett steg längre. I samband med Europapremiären av den 80-talsromantiska musikalen The Wedding singer lät man de förälskade åttiotalisterna Tobias Holmgren (24) och Mikaela Andersson (21) svära varann evig trohet inför Gud och 400 teaterbesökare uppe på scenen. Christer Nerfont, som gör huvudrollen i föreställningen, blev deras alldeles egen ”wedding singer” och erbjudandet om att få gifta sig på premiären hade utlysts via Värmlandsoperans hemsida
   – Wedding Singer är min favoritfilm och vi gillar båda 1980-talet så vi anmälde genast vårt intresse, säger Mikaela, som tillsammans med sin Tobias fick ett äkta 1980-tals bröllop efter styv styling från teaterns kostymörer och maskörer.
   Och apropå The Wedding singer så är det nog ingen slump att kärleksparet där heter Robbie (Robban i den svenska musikalversionen) och Julia. För trots det lyckliga romkom-slutet är de säkerligen uppkallade efter världsdramatikens mest berömda kärlekspar: Romeo och Julia. Dessa olycksaliga turturduvor har som av en händelse sin absoluta peak på de svenska repertoarerna denna höst.


Under Stockholms kulturfestival i augusti gästspelade Oskaras Kursonovas Theatre från Vilnius med sin bageriversion av Shakespeares klassiker (läs mer om den i Nummer). På Göteborgs stadsteater har Maria Löfgren just iscensatt en riktigt tonårsromantisk tolkning med Emelie Jonsson och Jonathan Rodriguez i titelrollerna (läs nummers recension) och på Dalateatern är det snart dags för ytterligare en version i regi av Pontus Plaenge.
   Därtill finns fortsatt möjlighet att under hösten se Kenneth MacMillans balettversion till Prokofjevs musik på Kungliga Operan samt 123 Schtunks clown-commedia-tolkning, som befinner sig på Sverigeturné (Länk)


Och den som inte kan få nog av amors pilar rekommenderas att slå på Radioteatern, som denna säsong ägnar sig åt att ”gå hela vägen” in i sängkammaren under vinjetten Radiosex”. Vilket möjligen kan få till följd att det blir ett ökat publikunderlag för de populära bebis- och barnvagnsföreställningarna om sisådär nio månader. Ska man ana ett modernt marknadstänkande inom teaterbranschen här tro?


Läs mer:
Nummers recension av The Wedding Singer »


 

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare