Fördjupning [2001-11-19]

Rör inte barnens pengar!

Björn Samuelsson, Kultursekreterare Mörbylånga, reagerar häftigt på att Riksteatern Kalmar Län tappar nästan hälften av sin budget i nya besparingsplaner från och med nästa år, vilket främst slår tillbaka på barn- och ungdomsteaterkonsulenternas arbete. Varför just det är så viktigt, ger Samuelsson svar på i dagens debattartikel i Nummer.

Regionförbundet i Kalmar län ska spara. Riksteatern Kalmar län tappar en halv miljon kronor – eller ca 40% – av Regionförbundets bidrag. Hur det än går med teaterföreningens verksamhet generellt så är det alldeles avgörande att barnteaterkonsulentens verksamhet finns kvar och utvecklas. Jag ska förklara varför.

Elever måste lära sig förstå dagens mediavärld
I skolverkets läroplan för grundskolan har språkbegreppet vidgats. De gestaltande språken, som dans, teater och film, jämställs med de traditionella. Det betyder att på samma sätt som skolan ska ge eleverna redskap att kommunicera i tal och skrift, så ska skolan ge eleverna redskap att uppleva, förstå och kritiskt förhålla sig till exempelvis film, teater och dans. Det är med hänsyn till den mediavärld vi lever i idag inte bara en rimlig, utan dessutom nödvändig ambitionsnivå.

Stimulera barnens egna skapande
I Mörbylånga kommun får varje barn från fem års ålder minst två program per år inom sektorn teater – dans – musik. Verksamheten ska ge levande och kritiska möten med konstformerna. Den ska stimulera eleverna till eget skapande, till att uttrycka den egna tankevärlden även i gestaltande språk.
   Statistiskt sett får en elev under elva år i skolan i Mörbylånga möta dans sju gånger, teater sju gånger och levande musik sju gånger. Jag vill påstå att det är en miniminivå för att skolplanens målsättningar alls ska kunna ges ett innehåll.

Barn- och ungdomsteaterkonsulenternas arbete viktigt
Ölandskommunerna har länge legat i topp när det gäller kultur för barn och ungdom. Men övriga kommuner i länet är åtminstone statistiskt sett på rask frammarsch. På några år har siffrorna fördubblats vad det gäller teaterbesöken i skolan. Detta är en mycket positiv utveckling i länet. Jag vill påstå att barn- och ungdomsteaterkonsulenternas arbete är – och har varit – alldeles avgörande för denna utveckling. Basen för programgivningen är konsulentens ”teaterkatalog” med utvalda föreställningar från institutioner och fria grupper av utomordentligt hög kvalitet. Utan denna service kommer skolor, kultursekreterare och programgrupper att få en hopplös situation när det gäller att bedöma de kvalitetsmässigt minst sagt varierande erbjudanden som duggar över verksamheten.

Avgörande plattformar
Det har hittills funnits mycket att önska av lärarutbildningarnas hantering av pedagogiken kring de gestaltande språken. Den kontakt- och informationsverksamhet och den fortbildning som barnteaterkonsulenten, ofta i samarbete med andra, står för är viktiga. De ger lärare och arrangörer plattformar för utbyte av erfarenheter och pedagogiska redskap att utveckla verksamheten vidare.
De gestaltande språken hör framtiden och barnen till.
   Hur det än går med Teaterföreningen i stort, så är det alltså viktigt att Barn- och ungdomsteaterkonsulentens verksamhet både finns kvar och kan utvecklas.

Björn Samuelsson/ Kultursekreterare Mörbylånga

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare