Rokokopastisch med sidenröstTyska Theater Vorpommern gästspelar på Malmöoperan med Richard Strauss' Rosenkavaljeren.
Recensioner [2010-05-24]

Rokokopastisch med sidenröst

Rosenkavaljeren av Richard Strauss Libretto: H von Hofmannstahl
Scen: Malmö Opera i samarbete med Theater Vorpommern
Ort: Skåne
Regi: Anton Nekovar
Scenografi: Susanne Thomasberger
Kostym: Christine Becke
Medverkande: Anette Gerhardt, André Eckert, Wiebke Damboldt, Urs Markus, Eva Resch, Anna Ryan, Noriyuki Sawabu, m fl.
Dirigent: Joachim Gustavsson
Länk: Malmö Opera


RECENSION/OPERA. Rosenkavaljeren är en rokokoopera från futurismens 1910-tal. Richard Strauss gjorde en pastisch på idolen Mozart med sina egna atonala klanger invirade i eleganta melodier. Ironi eller allvar? Flera tolkningar är möjliga, men det tyska gästspelet på Malmö Opera har inte riktigt bestämt sig, tycker Ditte Hammar.

Fältmarskalkinnan Werdenberg och hennes unge älskare Octavian dricker sin morgonchoklad i sängen, trötta men lyckliga efter en passionerad kärleksnatt. Men deras behagliga tillvaro varar inte länge. Octavian utses till ”rosenkavaljer” – han ska bli sändebud åt en kärlekskrank baron och högtidligen överlämna en silverros som förlovningsgåva till den unga Sophie. Vid överlämnandet blir han istället själv förälskad i Sophie.
   Octavian slits mellan sina två kärlekar, men till slut är det fältmarskalkinnan som inser att hon måste släppa sin toyboy och de unga tu får varandra.


Anette Gerhardt som den filosofiska fältmarskalkinnan är kvällens stora behållning. Hon är en människa som man blir nyfiken på, som verkar ha mött den existensiella ensamhet som de andra försöker fly ifrån. ”Livet rinner genom våra fingrar som sand och allt vi försöker gripa efter upplöses”, konstaterar hon.
   Att hon sedan också sjunger utmärkt och med stor pondus gör inte saken sämre. Hennes briljanta röst verkar vara tillverkad av samma gräddfärgade siden som hennes klänningar.


Eva Resch är en förtjusande, naivt egoistisk Sophie med en smittande glädje i rösten. Också orkestern är full av energi och spelar dansant som ett riktigt wienerkapell. Wiebke Damboldt som gör Octavian är tyvärr sjuk denna kväll och har svårt att höras över orkestern. Baronen, André Eckert, har en torr röst som inte matchar damernas glitter.
   Om fältmarskalkinnan framstår som en riktig, intressant människa är det så mycket mera uppenbart att många runtomkring henne spelar teater. Theater Vorpommerns uppsättning som gästspelar på Malmö Opera är konventionell och verkar sakna tanke, särskilt i de komiska scenerna.


Att tjänsteflickor daskas i baken är inte roligt första gången. Den tjugonde är det direkt plågsamt. Tempot är stressigt och många scener fylls med ett planlöst viftande med armarna. De allvarliga scenerna är däremot mer lyckade, när tempot lugnar ner sig finns plats för en mer poetisk regi. Tillsammans med den ofta gnistrande vackra musiken räcker det till en fyra i betyg.

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1