Rucklaren faller festligtRucklarens väg på Malmö opera blir en uppsättning där det visuella får mer utrymme än det audiella, tycker Nummers Björn Gunnarsson.
Recensioner [2009-12-01]

Rucklaren faller festligt

Rucklarens väg av Igor Stravinskij, W H Auden och Chester Kallman
Scen: Malmö Opera
Ort: Skåne
Regi: Nils Poletti
Scenografi: Ann Hellandsjö
Kostym: Siri Carlheim-Gyllensköld
Medverkande: Nikola Matisic, Hulda Björk Gardarsdottir, Bengt Krantz, Emma Lyrén, Ethel Schelin, Daniel Hällström, Rickard Söderberg, Malmö Operaorkester och kör
Länk: Malmö Opera


RECENSION/OPERA. Rucklarens väg i Nils Polettis regi är en ironisk lek med rokoko och barock – men till slut kvarstår faktumet att Rucklarens väg inte tillhör operahistoriens höjdpunkter. 

En smula postmodernt ironisk var Igor Stravinskijs, W H Audens och Chester Kallmans faustiska opera Rucklarens väg redan vid premiären 1951. Librettot leker med moraliteter från hela kulturhistorien. Stravinskij leker med, citerar och förvränger finstilt och lurigt wienerklassicismens klanger i den vackert återhållna musiken.


Mer än en smula ironisk är Nils Polettis version på Malmö Opera. Poletti och framför allt scenografen Ann Hellandsjö och kostymören Siri Carlheim-Gyllensköld leker med både barocken och rokokon i det visuella överdådet på scen. Sättstycken och kulisser, kostymer och peruker blir som ett surrealistiskt Disneyland after dark i pastischer ovanpå pastischer. Tom Rakewells kök är en läcker konditorsdröm i marsipanrosa. Tyvärr är inte spelet lika uppsluppet. Sångarna gör det sångare gör bäst, håller tonen, medan den frikostigt tilltagna kören får leka ut alla groteska möjligheter som finns i scenografin. Så småningom går luften också ur regissörsfantasin, och kvar står faktum att Rucklarens väg inte precis är operahistoriens höjdpunkt.


Nikola Matisic som Rakewell påminner om Zack Braff som John Dorian i Scrubs: pojkaktigt vän och naiv, alltid offer för mobbarna. Hulda Björk Gardarsdottir som den genomgoda Anne Trulove bär upp föreställningen både med scennärvaro och stark självklarhet i sången. Bengt Krantz som den mefistofeliske Nick Shadow tappar text så ofta att man undrar var han höll hus på repetitionerna. Den moraliska parabeln blir förstås i Polettis tolkning en ripost mot nutidshedonismen, med shopping på kredit och globala pyramidspel som djävulens rännarbana. Är det inte själve finansminister Anders Borg som dyker upp som auktionsutroparen Sellem (Rickard Söderberg) och exekutivt höstar in finanskrisens leftovers. Synd att så många festliga idéer inte ger en mer eftertrycklig helhet.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2