Dansbiennalen i Umeå är vårens stora händelse i danssverige. Under fem dagar, från 28 mars till 1 april bjuds lokal och tillrest publik på en mängd föreställningar, seminarier och workshops. Så här förklarar Robert Herrala, som haft ansvaret för att utforma programmet, syftet med biennalen.
– Biennalen skall vara en manifestation av danskonsten på nationell nivå men det skall också vara regionalt förankrat. Men samtidigt som vi är väl förankrade i kommunen har vi också ett glocalt perspektiv baserat på våra egna internationella kontakter. Vi vill spegla det svenska mot det europeiska, skillnader och likheter, finns en speciell svensk danskonst?
Eftersom ett av biennalens teman är centrum och periferi vill han sprida aktiviteterna från Umeå ut över hela Västerbotten. Därför har Wilhelmina kommun utsetts till aktivitetscentrum. Under en månad skall koreografen Bo Arenander vistas där och skapa föreställningen Orbit som får urpremiär 24 mars på Wilhelmina Teaterförening.
Biennalen invigs med Noodles, det första verket i ett samarbete mellan koreografen Philippe Blanchard och Norrlandsoperan.
– Blanchard är en koreograf som gått från klarhet till klarhet och därför känns det rätt att prova honom, säger Robert Herrala.
En annan av höjdpunkterna i programmet är Inasmuch as Life is borrowed. av den belgiska gruppen Ultima Vez. Föreställningen är skapad av koreografen Wim Vandekeybus, en egenartad koreograf vars verk genomsyras av drastisk humor kombinerad med mycket värme.
På resa med Peer Gynt
NorrDans ger ett verk av den norske koreografen Jo Strømgren, Peer Pressure, en nytolkning av Ibsens drama Peer Gynt. Föreställningen blev en publiksuccé i Norge men Strømgren var ändå inte nöjd. Så när NorrDans ledare Jeanne Yasko bad honom skapa ett nytt verk föreslog han istället Peer.
– Jo ville vidareutveckla sin Peer, utvidga den och gå vidare i processen, säger Jeanne Yasko.
Hur han och NorrDans lyckas får man se 23 februari när verket har premiär på hemmascenen i Härnösand. Därefter ger sig kompaniet ut på turné, bland annat till Biennalen och Dansens Hus.
Ohad Naharin + Cullbergbaletten = Vara
Att få koreografen Ohad Naharin att skapa ett nytt verk för ett annat kompani än hans eget Batsheva Dance company i Tel Aviv, är i det närmaste en omöjlighet. Mikael Jönsson, Cullbergbalettens producent, förklarar hur de lyckades med det som inte ens Parisoperan klarade.
– Kompaniets ledare, Lena Wennergren-Juras och Margareta Lidström och dansarna har arbetat med honom tidigare och han har förtroende för dem. Vi har också en del israeler i kompaniet som han känner till och har förtroende för. Han var väldigt positiv de två dagar han var här för att inleda arbetet, och dansarna var helt slut.
Vara har urpremiär på Dansens Hus i Stockholm den 16 februari, ges på Dansbiennalen 1 april och går sedan ut på turné i Sverige och Europa.
Tre nya verk med Göteborgsoperans balett
Att sätta upp ett helt nyskapat balettprogram är en stor satsning för alla kategorier i ett operahus. Men nya verk behövs för att dansarna skall utvecklas och därför valde Balettchefen Anders Hellström att beställa två verk av koreografen Jacopo Godani.
– Godani arbetade så bra med kompaniet förra gången och han är en koreograf på stark uppgång. Det var tur att jag tog ett snabbt beslut att engagera honom igen för nu sliter många kompanier i honom.
Urpremiären som också innehåller ett nytt verk av Birgitta Egerbladh äger rum den 24 februari. Men redan den 13 januari startar man säsongen med en nypremiär på Mats Eks Giselle.
Senare under våren gästspelar kompaniet på Dansens Hus i Stockholm. Då får Stockholmspubliken också möjlighet att möta Jacopo Godani i verket Digital Secrets, det första verk han skapade för kompaniet. Därutöver ger man Axioma 7 av Ohad Naharin och Herman Schmerman av William Forsythe.
Gästspel på Bohus teater i Uddevalla
Älvsborgs Teaterns dansensemble gästar Bohus Teater med B.P.M med koreografi och musik av Peter Svenzon.
Föreställningen som riktar sig till ungdomar har urpremiär den 26 januari på en ny föreställning med Älvsborgs Teaterns dansensemble.
Därutöver har man flera projekt på gång och Lars Berg från Bohus Teater betonar hur mycket han uppskattar det samarbete som finns mellan fria grupper och institutioner i Västragötalandsregionen. Även danskonsulenten Eva Persson är optimistisk inför året och berättar att man kommer att arrangera familjeföreställningar i bygdegårdar runt om i regionen.
Ryskt avantgarde på Pusterviksteatern
På Pusterviksteatern har man den 15-17 februari besök av den ryska gruppen Derevo med föreställningen The Rider. Att det är något extra som kommer förstår man av gruppens hemsida, ett besök rekommenderas.
Så här säger teaterns marknadschef Olle Mattsson om vad som tilltalar honom:
– Jag är imponerad av deras säregenhet, hur de arbetar och vad som kommer fram på scenen.
I mars kan man också se Wunderland av Tomas Fredriksson och Cocktail av Gunilla Franzén/Gunilla Heilborn.
Efva Lilja i Visby
Den 16 februari inviger Östersjöns konstcenter nya lokaler i Björkanderska magasinet. I programmet ingår en ny föreställning av koreografen Efva Lilja och hennes grupp E.L.D.
– Projektassistent Mella Mata berättar att de under en tid haft ett givande samarbete med Efva Lilja och att det därför var naturligt att be henne delta i invigningen. Johan Pousette, centrets direktör förklarar varför ett konstcentrum satsar på dans:
– Egentligen är vår huvudsakliga uppgift att visa samtidskonst men vi har en stor lokal så varför inte ge rum för dans. Efva Lilja är intressant för sitt gränsöverskridande arbetssätt, till exempel i samarbetet med konstnären Gene Highstein.
Dansvåren i Skåne
Dansstationens ledare Lars Eidewall berättar att man inleder året med föreställningen Levande livet av den holländska koreografen Wies Merkx. Premiär den 27 januari och turné i februari/mars.
– Det är en underfundig föreställning för en ungdomspublik om hur det är att vara dansare. Man får se hur det är bakom scenen och vad dansarlivet handlar om.
Den 1 mars firar Dansstationen 5+5 jubileum, fem år som Fakiren och fem år som Dansstationen. Det firar man med ett nytt verk av Rytm bá, tre killar som steppar och dansar så att ingen kan sitta stilla.
Den 22 mars inviger Skånes Dansteater sin nya mobila scen med en ny föreställning. Kompaniets sekreterare Petra Lindskog berättar att den nya scenen gör att allt som behövs för att de skall kunna uppträda är en tillräckligt stor lokal, allt annat har man med sig.
– Den nya föreställningen, Love Conversation är skapad av Guido Tuveri, en italiensk dansare och koreograf som har sin bas i New York. Dessförinnan, 13 – 28 februari turnerar man med den underbart burleska En hyllning till fotbollen av Jo Strömgren.