Fördjupning [2001-10-22]

Sagt om ny dramatik

Den nya svenska dramatiken - hur ser den ut och var är den på väg? Det var kärnfrågan vid ett av seminarierna under Riksteaterns Teaterdagar i Stockholm 19 - 21 oktober.

Debattledare var Karin Helander, teaterkritiker i Svenska Dagbladet och Studierektor vid Teatervetenskapliga institutionen (Stockholms universitet). Samtalade gjorde Philip Ronne, regissör, Ronnie Hallgren, chef för Älvsborgsteatern, Birgitta Englin, skådespelerska och regissör samt Fredrik Hiller, skådespelare vid Länsteatern i Örebro och mannen bakom projektet Kruthuset. Här kan du läsa ett par lösryckta citat. Har du egna åsikter? Debattera gärna själv. Det gör du genom att trycka på länken ”tyck till” längst ner på denna sida – eller skicka en e-post till [email protected]

– Teatern börjar bli passionerad för att inte säga aggressiv igen. Det tycker jag är kul.

– Teatern är den konstform som är långsammast i att uppfatta vad som händer i världen. Till slut kunde man starta charterresor till Royal Court Theatre (i London. Red:s anm.), som har letat ny dramatik sedan femtiotalet.
Birgitta Englin

Birgittas framtidsvision: ”Att dramatiken blir farlig igen, får en samhällsplats”.

– Det finns en sådan rädsla för att påstå något i dagens teater. Alla ställer frågor. Det skulle vara roligt om någon svarade också.

– Vi som håller på med teater måste hela tiden fråga oss vad vi egentligen vill berätta.
Philip Ronne

Philips framtidsvision:”Mer revolution hos de fria teatergrupperna, att våga prata om splittring och sönderfall”.

– Jag efterlyser teater med en dramaturgisk motor. I verkliga livet påverkar vi varandra vare sig vi vill det eller inte. Så ska det också vara på scenen – annars är teatern en lögn.

– Vi måste fråga oss vad syftet med teater är. Att publiken tycker att det är bra bekräftar bara våra egon. Men hur ska pjäserna förbättra människors liv?
Fredrik Hiller

Fredriks framtidsvision: ”Att alla teatrar får ett experimenthus. Kvantitet leder till kvalitet”.

– Vi är ju kreativa människor. Då kan vi också vara kreativa med budget (apropå att Älvsborgsteatern återanvänder kulisser och scenografi för att kunna spela fler nya pjäser).

– Vi på Älvsborgsteatern sätter upp mycket nyskriven dramatik som en kontrast till alla klassiker på Backa Teater som ju också spelar för en ung publik. Att spela nyskriven dramatik har också ett kulturpolitiskt intresse för oss.
Ronnie Hallgren

Ronnies framtidsvision: ”Att publiken går in i salongen rollfria, att de ser på teater utan yrkesroller och könsroller i bagaget”.

Nedtecknat av Anna Magnusson Hedelius/NR.NU

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare