Genom att Pahkinen låter sitt rörelsespråk tolkas av dansaren Pontus Sundset uppstår nya dimensioner i den strängt strukturerade koreografin. Skicklig formar Sundset rymden kring sin kropp både genom en teknik som exakt mejslar ut varje rörelse och genom en stark närvaro som ögonblickligen fångar betraktaren.
I mötet med Sundset blir också nya aspekter av Pahkinens egen dans synliga, hon får någon att agera mot – och gör det på ett oförutsägbart sätt – vilket ger verket en intressant dynamik.
Dansen utspelar sig i Lovisa Johanssons scenografi som från början var en installation med namnet Exsaltorium (det undergörande saltet). Nio stora svävande kristalliknande objekt ger under föreställningens gång ifrån sig salt som liksom svävar ner mot de sex glaspyramiderna på det spegelblanka golvet.
Ljuskonstnären Erik Wiedersheim-Paul formar med hjälp av ljus ett rum kring dans och installation, ett suggestivt rum som för tankarna till ett uråldrigt underjordiskt tempel, där jag mer än gärna dröjer mig kvar.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...