Bradley Gardner spelar Sarko, kollegan till Zahra Ahmadis soldat Deb, som traumatiserad återvänder till barndomens diskbänksrealistiska kvarter. Foto: Lina Ikse
Recensioner [2014-03-21]

Sällsynt skarpt samtidsdrama

Belongings av Morgan Lloyd Malcolm
Scen:
GEST (Gothenburg English Studio Theatre)
Regi: Gary Whitaker
Skådespelare: Zahra Amadi, Max Gold, Kristina Brändén Whitaker, Bradely Gardner
Länk: GEST


RECENSION/TEATER. GEST gör Belongings till en fullträff, med effektiva sceniska medel och gedigna skådespelarinsatser. Nummers Liv Landell Major konstaterar att Göteborgs anglofila teaterpublik har fått en pålitlig leverantör av högoktanig, samtida scenkonst.

Gothenburg English Studio Theatre träffar rätt, igen, med sin tolkning av Morgan Llyd Malcoms Belongings. Den ihärdiga lilla teatern på Chapmans torg skämmer bort sin trogna publik med rapp scenkonst på klingande engelska. Det högaktuella dramat om en hemvändande afghanistanveteran gör avtryck på många plan.

Zahra Amadi briljerar i huvudrollen som soldaten Deb, som traumatiserad återvänder hem till barndomens diskbänksrealistiska kvarter. Amadi är en dynamisk skådespelare som väl behärskar både stora uttryck och små skiftningar. Hon plågas av en spänd relation till sin buffliga fixarfarsa Jim, Max Gold, som just har startat nätfirma i porrbranschen. Samtidigt försöker hon balansera den milt sagt komplexa relationen till sin unga styvmor Jo – Kristina Brändén Whitaker.

Resultatet blir ett intrikat drama. Minnet av psykiskt skör mammas svekfulla försvinnande är närvarande, men hanteras genom tystnad alternativt ilskna utfall från alla håll. Scenarierna växlar snyggt och smart, trots den lilla teaterlokalens begränsningar. Berättelsen pendlar då och då tillbaka till Afghanistan där relationen till kollegan Sarko, Bradley Gardner, först tycks grabbig och enkel men snart visar sig labil. Det hela kokar ner till en katastrof.

Utöver att Belongings är ett stycke gott teaterhantverk som problematiserar gränserna för vad ”kvinnlighet” består i och vad kvinnor ”får” lov att känna och göra, särskilt i relation till män. Inga nya frågor, men GEST formulerar dem i brännande lager på lager, och med sällsynt skärpa.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare