Gothenburg English Studio Theatre träffar rätt, igen, med sin tolkning av Morgan Llyd Malcoms Belongings. Den ihärdiga lilla teatern på Chapmans torg skämmer bort sin trogna publik med rapp scenkonst på klingande engelska. Det högaktuella dramat om en hemvändande afghanistanveteran gör avtryck på många plan.
Zahra Amadi briljerar i huvudrollen som soldaten Deb, som traumatiserad återvänder hem till barndomens diskbänksrealistiska kvarter. Amadi är en dynamisk skådespelare som väl behärskar både stora uttryck och små skiftningar. Hon plågas av en spänd relation till sin buffliga fixarfarsa Jim, Max Gold, som just har startat nätfirma i porrbranschen. Samtidigt försöker hon balansera den milt sagt komplexa relationen till sin unga styvmor Jo – Kristina Brändén Whitaker.
Resultatet blir ett intrikat drama. Minnet av psykiskt skör mammas svekfulla försvinnande är närvarande, men hanteras genom tystnad alternativt ilskna utfall från alla håll. Scenarierna växlar snyggt och smart, trots den lilla teaterlokalens begränsningar. Berättelsen pendlar då och då tillbaka till Afghanistan där relationen till kollegan Sarko, Bradley Gardner, först tycks grabbig och enkel men snart visar sig labil. Det hela kokar ner till en katastrof.
Utöver att Belongings är ett stycke gott teaterhantverk som problematiserar gränserna för vad ”kvinnlighet” består i och vad kvinnor ”får” lov att känna och göra, särskilt i relation till män. Inga nya frågor, men GEST formulerar dem i brännande lager på lager, och med sällsynt skärpa.