Fördjupning [2001-03-08]

Samtidens förhållande till kroppen

Dansfestivalen Panacea, som under tidigare år hållits på Stockholms stadsteaters scen backstage, återuppstår på fredag 9 mars. Den här gången under det nya namnet I’ll Never Let You Go. I år är festivalen större och gästas av betydligt flera, stora internationella namn än tidigare. Man har också brett ut sig och fördelat evenemangen mellan backstage, Moderna Dansteatern, Danscentrum, IASPIS och Moderna Museet. Och även denna gång är det Mårten Spångberg som står bakom projektet.

Under förra våren stötte Mårten Spångberg av en ren tillfällighet ihop med en kollega i München. Det var ett möte som gav ett oväntat resurstillskott till årets festival, det visade sig nämligen att kollegan hade fått en stor summa pengar av elektronikföretaget Siemens.
   Pengarna var ursprungligen tänkta att finansiera ett kulturprojekt i Tyskland, men efter ytterligare några möten och telefonsamtal lyckades man omlokalisera detta kulturstöd till Stockholm. Detta, tillsammans med pengar från inhemska fonder blev utgångspunkten för I’ll Never Let You Go – den största festivalen av sitt slag i Norden.

Inte bara dansare
Bland de mer namnkunniga danskompanierna och dansarna som kommer att delta kan man nämna Jérôme Bel, Tom Plischke/B.D.C samt Carsten Höller och Jens Hoffmann. Medverkar gör också konstnärer som Vito Acconci (USA), Tracy Emin (GB), Sharon Lockhart (USA) och Henrik Håkansson (S). Dessutom finns här forskare som till exempel Hubert Godard (F), André Lepecki (USA) och Renata Salecl (SLO).
   Tonvikten ligger naturligtvis på uppföranden av dans, men i år handlar det också om att på ett grundläggande och mer utförligt, men likväl spektakulärt vis uttolka förståelsen av kroppen och dess rörelser.

Nytt för den svenska scenen
Inte minst tack vare en stor budget har man lyckats iscensätta en koreografi som rönt stor uppmärksamhet på den europeiska dansarenan men som ännu inte visats i Sverige. Detta iscensättande sker i form av en kombination av galleriverksamhet, video-, bild- och live-akter ämnade att sätta människan i perspektiv till konsten.
   Men det handlar också om att i social, politisk, etnisk eller psykologisk mening gestalta ett antal olika estetiska ordningar. Man kan säga att hög- och populärkulturella kategoriseringar, poetiska och vetenskapliga koncept blandas med lika delar konstfullhet, DJ:s, hang-out och party. Kort sagt: samtidens förhållande till kroppen.
   Festivalen pågår till och med 18 mars.

Joen Gustafsson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare