Almqvists Sara i samtidsfärg"Hon är ju en otroligt stark kvinna. Och jobbig också", säger Hanna Alström som spelar Sara i Parkteaterns uppsättning av Det går an av Carl Jonas Love Almqvist.
Fördjupning [2008-06-18]

Almqvists Sara i samtidsfärg

intervju. Carl Jonas Love Almqvists roman om kvinnan som vill leva efter eget huvud orsakade storm när den kom ut. Hur går det an i dag, frågar vi Hanna Alström som spelar Sara i Parkteaterns uppsättning av Det går an, med premiär imorgon. Blir det Sex and the city à la 1839?

När Carl Jonas Love Almqvists Det går an gavs ut 1839 var den revolutionerande. En kvinna som drivande berättargestalt, dessutom en kvinna som vill leva ett självständigt liv, och till råga på allt kritik av äktenskapet när Henrik Ibsen var nio år och August Strindberg inte ens påtänkt.
   När Philip Zandén sätter upp Det går an på Parkteatern, med premiär imorgon, är den förändrad och samtidsfärgad, och den nya karaktären Mërgim har smugits in i manus.
   Nummer blev nyfikna och ringde upp Hanna Alström som spelar Sara, kvinnan som vill leva på eget initiativ.


Är det här Sex and the city à la 1839?
   – Haha! Jag vet inte, men det är ju i och för sig samma frågeställningar. Att vilja vara fri men samtidigt vilja dela sitt liv med någon. Men det här manuset är mycket bättre skrivet än Sex and the city!


Vem är Mërgim?
   – Han är en i teatertruppen. Vi har nämligen gjort om Det går an så att vi spelar ett resande teatersällskap som spelar historien Det går an, och då ingår den humoristiska karaktären Mërgim i den gruppen.


Hur funkar det med de olika berättelselagren?
   – Det har varit kaotiskt under processen. Plötsligt vet man inte om man är Hanna eller Sara eller skådespelaren som spelar Sara! Men nu börjar vi få till det.


Är det spännande att göra Sara?
   – Alltså först kunde jag inte alls hitta vem hon var, jag har kört en annan föreställning parallellt med repetitionerna och var inne i den samtidigt. Så i början kände jag mest ”vad är det här för clown?” – vi jobbar ju alltså med commedia dell’arte i den här föreställningen. Men nu börjar jag få koll på vem hon är. Hon är ju en otroligt stark kvinna. Och jobbig också, hon har ett hårt skal och det är svårt att vara så stiff i början. Men hon mjuknar.


Har tiderna förändrats egentligen sedan Almqvist skrev sin roman?
   – När Det går an kom ut var den ju revolutionerande för alla. Det kan man väl inte säga att den är i dag, när jag läste den nu var det inte som att det var sprängstoff precis. Så ja, det får man säga, att tiderna har förändrats! Men det är ju samtidigt samma tankar man brottas nu med så berättelsen är fullt relevant i dag. Det där att man värnar sitt eget liv, men samtidigt finns längtan att få dela livet med någon. Almqvist var klart före sin tid!


 


LÄNK
Parkteatern

Astrid Claeson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare