Fördjupning [2001-08-24]

Samtidskänsla i Norge

Problem med sviktande publiktal skrämmer inte teaterchef Eirik Stubø som inleder teaterhösten på norska Nationaltheatret i Oslo med en samtidsfestival. Projektet är en hjärtesak för regissören och teaterchefen Eirik Stubø, och det är meningen att samtidsfestivalen liksom Ibsenfestivalen skall bli ett återkommande projekt.
”Ibsenfestivalen tilldrar sig vartannat år. Det år den inte arrangeras kan vi ha en festival för samtidsdramatik, både norsk och utländsk. Europeisk samtidsdramatik ligger mitt hjärta nära” sa Stubø när han tillträdde som chef tidigare i år.
   Trots att den tidigare chefen Ellen Horn, numera kulturminister, hade svårt att få ihop sponsorpengar till den redan etablerade Ibsenfestivalen vågar alltså Stubø satsa på något så smalt som en samtidsfestival.
   – Jag har stor tillit till att publiken också här kommer låta sig överraskas. Det är nödvändigt för norsk teater att återta sin viktiga roll i samhället. Då måste vi möta folk på nya sätt, säger Stubø.

Fosse förstås inblandad
Tidigare i år hänvisade Eirik Stubø till sin ”metodiska naivitet” som svar på frågor om hur han ska lösa de ekonomiska problemen. Och den naiviteten har tydligen givit lön för mödan då festivalen nu för första gången öppnar fredag den 31 augusti.
   En samtidsfestival i Norge skulle förstås inte vara någon samtidsfestival om inte landets store dramatiker Jon Fosse var involverad. På Nationaltheatret ges under festivalveckan ett internationellt Fosseseminarium där förutom Jon Fosse själv, regissörer och kritiker från hela världen deltar. För Sveriges del, bland andra Leif Zern och Kia Berglund från Teater Giljotin.
   Därtill visas den tyska uppsättningen av Fosses Namnet (Der Name) av den unge Thomas Ostermeier, konstnärlig ledare på Schaubühne i Berlin och stycket Draum om høsten i uppsättning av Trøndelag Teater. I tillägg kommer man att läsa utdrag ur en del nyskriven dramatik, däribland Fosses Dødsvariasjonen som har urpremiär på Nationaltheatret senare i höst.

Etablerade samsas med färskingar
Men det blir inte bara Fosse utan även en hel del annat. Dans och koreografi i There av den egensinnige Jo Strømgren till exempel, som denna gång tagit sig an Östeuropa och dess problematik efter Sovjetunionens fall. I hired a contract killer av Aki Kaurismäki, skandinavisk premiär av Charyl Churchills Langt Borte samt Michael Nyqvist och Lars Noréns Om detta är en människa är också några av festivalpunkterna under veckan.
   Roligt blir det också att se de första alstren från de tre eleverna Kim Atle Hansen, Liv Heløe och Gyrid Axe Øvsteng som i hård konkurrens utvalts till den nya tvååriga dramatikerutbildning, ett samarbete mellan Nationalthetret, Det Åpne Teater och Teaterhögskolan, som startat i nu i augusti. Redan en månad efter skolstart blir det alltså premiär på elevernas Venteværelset, nyskrivna enaktare som regisseras av Alexander Mørk-Eidem med elever från Teaterhögskolans tredjeklass i rollerna.
   Detta och mycket annat finner vi i Samtidsfestivalens späckade program som pågår från den 31 augusti till den 8 september och som visas pa Nationaltheatrets alla scener samt på Det Åpne Teater i Oslo.

Alberte Bremberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare