Samurajtrenden når barnteaternI Nikio och den Store Samurajen vill regissören ge en nyanserad bild av allt det våld som barn idag möter via tv och datorspel.
Fördjupning [2007-03-08]

Samurajtrenden når barnteatern

En samurajtrend smyger sig på inom barn- och ungdomskulturen. Fantasyböckerna om Klanen Otori säljer som smör och Djungelboken på Stockholms stadsteater har snappat upp ett rörelsespråk som påminner om filmen Crouching Tiger, Hidden Dragon. Att 2000-talets kids har fått sushi som favoriträtt vid sidan av pannkakor och köttbullar är kanske ingen slump. Nummers Karin Kämsby träffade regissören Harriet Nordlund efter premiären av Nikio och den Store Samurajen i Delsbo.

Käpparna och svärden viner i stridsscenerna i Folkteatern i Gävleborgs uppsättning av Nikio och den Store Samurajen Det är premiär och större delen av publiken i Delsbo Folkets hus består av barn mellan sju och tio år. De hukar sig i bänkarna.
   Regissören Harriet Nordlund menar att barnen har våldet i sin vardag.
   – Skolvärlden är inget smultronställe och barnen umgås med våld och död på tv och i dataspel, säger hon. Här har vi tagit upp det på ett annat sätt, genom samurajens filosofi. Han lär ut att hämnd inte är någon lösning, inte heller att döda.
   – Framför allt är det här en berättelse om en ung människas växande. Hon får utmaningar som hon klarar av och utvecklas fysiskt och mentalt. Samurajen Endo undervisar henne i godhet och att känna medkänsla med allt levande.

”Det stora händer i människans inre”
Harriet Nordlund tycker att Japantrenden med samurajer för barn är fantastisk.
   – Det är en stor gammal kultur som det är spännande för barn att sätta sig in i. Filosofin går ut på att det stora händer i människans inre.
   Valet av pjäs utgick från att Folkteatern har Jing Ju-mästaren Bai Tao i ensemblen. Ramberättelsen är att en liten flicka ska sova. Hon ber sin pappa att berätta sagan om hittebarnet Nikio och den store samurajen Endo. Nikio är barn till kejsaren som dödats av den elake Sato. Pappans ande kommer till flickan och kräver att hon ska hämnas. Nikio går med på det och övertalar Endo att lära upp henne till samuraj. Men Endo är trött på krig och dödande och lär även ut att hämnd är meningslöst liksom att döda.
   När Nikio har besegrat Sato minns hon i sista minuten vad Endo lärt henne och låter honom leva. Han flyr förnedrad, besegrad av en flicka. Pappaspöket kikar besviket fram bakom en tygvepa.
   Sagan gestaltas med Folkteaterns hela arsenal av masker, fysiskt skådespeleri, österländsk teaterstridskonst och levande musik. Publiken sitter vid tre sidor kring en fyrkantig spelplats. Längs den fjärde sidan finns en längsgående catwalk. Vepor i ljusgrått tyg avgränsar teaterrummet.
   Den ena sagofiguren mer fantastisk än den andra gör entré. Till exempel gestaltar Arabella Lyons ett geishaliknande körsbärsträd. Figuren finns inte med i den ursprungliga pjäsen.
   – Jag ville ha in kvinnliga rörelsemönster för att få balans mot de manliga stridsteknikerna, säger Harriet Nordlund.
   För att hitta någon som kunde klara den fysiskt krävande rollen som Nikio hade Folkteatern audition i Stockholm. Valet föll på Cecilia Milocco, en danstränad skådespelare med bakgrund från bland annat Västanå teater.


FAKTA
Föreställning: Nikio och Den Store Samurajen av Jesper Bræstrup Karlsen
Regi Harriet Nordlund
Medverkande Bai Tao, Cecilia Milocco, Mats Jäderlund, Magnus Lindberg, Arabella Lyons, Martin Pareto
Scen Folkteatern Gävleborg på turné
Länk: Folkteatern


FOTNOT
Bokserien om Klanen Otori är skriven av Lian Hearn

Karin Kämsby

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare