Hallå Sandra! Vad kan du tillföra den scenkonst som ska utvecklas på Teater Västmanland nu?
– Jag är utbildad dansare och skådespelare och har en stark passion för att experimentera med blandformer och arbetsmetoder. Teatern sökte också medarbetare som är vana att driva egna projekt och det är jag. Jag jobbar gärna med dialogiska projekt och vill fortsätta med det även i Västerås. Det kan innebära förprojekt – samtal med en kommande publik – och att föreställningarna har ett mycket direkt i tilltal till publiken. Det känns som om Kajsa Giertz bygger en bra plattform för att skapa spännande scenkonst.
Du är drivande i BastardProduktion – en experimentverksamhet och mötesplats för konstnärer från teater, film, dans som också producerar föreställningar. Upphör den verksamheten när du börjar i Västerås?
– Nej, den upphör inte. Vi har precis skrivit vår vision för de kommande tio åren. Jag kommer inte att kunna vara riktigt lika drivande under Västeråsperioden. Men vi är fem verksamma medlemmar där och dessutom finns det planer på samarbete mellan BastardProduktion och Teater Västmanland.
Du kommer närmast från Teater Tribunalen och En föreställning om svensk vapenexport, som behandlar en konkret fråga med direkt koppling till en aktuell debatt. Är det inte en ganska ovanlig form för dig?
– Det är fantastiskt att vara på Tribunalen. De är mycket konsekventa i sin verksamhet. BastardProduktion har också en politisk agenda, även om den är mest inriktad på att ifrågasätta strukturer och normer. Vi har till exempel startat W.I.S.P, som är ett nätverk för kvinnor och transpersoner inom scenkonsten.
Ni sju som börjar på teatern nu är engagerade på två år. Tror du att ni under den tiden kommer att hitta ett gemensamt sceniskt uttryck?
– Jag tror inte ambitionen är att hitta ett enda språk. Snarare tvärtom, att man får möjlighet att arbeta olika i olika produktioner och att varje projekt får hitta sin unika form och sitt uttryck.
Så vad hoppas du av tiden i Västerås?
– Jag hoppas på att vi får upp en ånga och tar ett kliv ihop. Det kan bli så med grupper. Jag vill själv hitta och utveckla ett språk i förhållande till blandformen. Ibland känner jag att begreppet gränsöverskridande scenkonst har laddat ur sig själv lite. Det har använts så mycket att människor numera får en bild av vad det är så fort det nämns. Men egentligen är det större och mer komplext än den bilden. Jag vill ha ett öppet förhållningssätt och det finns just nu en nyfikenhet hos alla oss som ska jobba ihop att pröva olika former.
Övriga nyanställda i ensemblen på Teater Västmanland är Jesper Feldt, Karin Huldt, Bashkim Neziraj, Ossi Niskala, Martin Rosengardten och Ulla Tylén. Sedan tidigare ingår Cicilia Sedvall, Bodil Malmberg, Andreas Kullberg och Anders Larsson i ensemblen.
Läs Nummers tidigare artikel om att Teater Västmanland nyanställer här.
Läs Nummers intervju med Kajsa Giertz, då hon utsågs till konstnärlig ledare på Teater Västmanland, här.