Sång för samtidenEn fågelflocks infallsstyrda rörelsemönster färgar den tempofyllda luftiga dansen i Anne Teresa De Keersmaekers nya verk för nio män och en kvinna.
Recensioner [2009-09-07]

Sång för samtiden

The song av Anne Teresa De Keersmaeker, Ann Veronica Janssens, Michel François
Scen: Dansens Hus
Ort: Stockholm
Scenografi: Ann Veronica Janssens, Michel François
Kostym: Anne-Catherine Kunz
Ljud:Céline Bernard (framförs på scen av Eleanor Bauer)
Musikalisk dramaturgi: Eugénie De Mey
Dansare och medskapare: Pieter Ampe, Bostjan Antoncic, Carlos Garbin, Matej Kejzar, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Simon Mayer, Michael Pomero, Sandy Williams, Eleanor Bauer
Länk: Dansens Hus


RECENSION/DANS. En vilosång för en stressad samtid. Dansens Hus slår på stort och öppnar säsongen 09/10 med The song, ett nytt verk av Anne Teresa De Keersmaeker, konstnärlig ledare för det belgiska danskompaniet Rosas.

Under de senaste åren har koreografen Anne Teresa De Keersmaeker experimenterat med relationen mellan musik och dans i sina verk. I The song blir de sparsamt förekommande musikaliska inslagen väl avgränsade enheter, lika självständiga som de koreografiska avsnitten.
   Även då dansaren Eleanor Bauer skenbart improviserar fram ljud (skapade av ljuddesignern Céline Bernard) med hjälp av till exempel en sko, får musiken – genom att den framförs av en dansare som interagerar med en annan dansare – en mer självständig position. 


Koreografin i The song har en improvisatoriskt fragmentarisk form vilket dock inte kan dölja att den sammanhållande idén är lika stark som någonsin. I programtexten talas om fåglar och det är lätt att associera de nio männens tempofyllda luftiga dans till en fågelflocks infallsstyrda rörelsemönster.
   Men det är inget anonymt kollektiv, tack vare skicklighet och närvaro samt ett subtilt samspel framstår de som unika individer – som också livar upp verket med en finstämd humor.  


De Keersmaeker skapar skickligt stor komplexitet genom en långt driven enkelhet. Den raffinerade enkelheten stimulerar betraktaren att bli mer känslig för detaljer och därmed mer närvarande i nuet.
   Det är också imponerande att se hur hon förmår spänningssätta närmast banala grepp, som den stora metallfolien som viktlös svävar i det avskalade scenrummet eller den ensamma strålkastaren som i verkets avslutning tecknar en linje av ljus tvärs igenom scen och salong.


I The song ger De Keersmaeker sin publik en möjlighet att koppla loss från nuets hysteriska flöde och finna ro under de två timmar verket varar. Inte så konstigt att man inte vill att det ska ta slut  …

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare