Det är gripande när Charlie lär Raymond att dansa, men Rain man är på det hela taget en alltför behagsjuk uppsättning, menar Nummers Louise Lagerström. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2013-01-29]

Sär men fjär Rain man

Rain Man av Dan Gordon efter filmen med samma namn
Översättning: Martin Luuk
Scen: Rival
Ort: Stockholm
Regi: Emma Bucht
Scenografi: Zofi Nilsson
Kostym: Clara Ahlström
Ljusdesign: Ellen Ruge
Ljuddesign: Mikael Karlsson
Mask/peruk: David Julio
Medverkande: Robert Gustafsson, Jonas Karlsson, Tanja Lorentzon, Lotta Östlin Stenshäll, Sanna Krepper, Nils Moritz, Magnus Ehrner
Länk: Rain man


RECENSION/TEATER. Den symboliskt laddade Buicken står stadigt parkerad utanför Rival vid Mariatorget. Så när fyrfaldigt oscarbelönade Rain Man blir teater i Emma Buchts regi blir det inte så mycket åka av. Den fysiska och mentala road movien förlorar trots ypperliga skådespelare, intimitet och fart på den spatiösa scenen tycker Louise Lagerström.

En blandning av handikapp och briljans. Så beskrivs Kim Peek i dokumentären The Real Rainman från 2006. Världens mest berömda ”savant” och inspirationskälla till 80-talsklassikern Rain Man med Tom Cruise och Dustin Hoffman som bröderna Charlie och Raymond Babbitt. Tack vare filmen fick den levande sökmotorn Peek ett rikare socialt liv, och publiken en större acceptans för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, de ”sära”.

I dessa bokstavsdiagnosernas tid kan man fundera över vad emotionellt och socialt handikapp egentligen innebär. Ligger inte den väloljade lyxbilsförsäljaren Charlie, i Jonas Karlssons skrupelfria och otillfredsställda gestalt, närmare sin bekräftat autistiske bror Raymond (Robert Gustafsson) än han skulle vilja erkänna?

Snuvad på arvet efter sin far — med endast några rosenbuskar och en gammal Buick på sin lott — ”kidnappar” Charlie sin äldre bror och förmånstagaren till alla miljonerna. På resan från hispan konfronteras han med, och provoceras av Raymonds tvångsmässiga rabblande av Seinfeldsketcher, hans rädsla för att bli ”boklös”, och hans vägran att flyga med något bolag som inte kan uppvisa en fläckfri olycksstatistik.

Förutom en projicerad åktur genom Las Vegas blir det som sagt inte så mycket åka av. Zofi Nilssons kromade scenografi med pastelliga 80-talsvibbar förvandlas geschwint till flygplatsdiner, motell och casino i den imaginära resan mellan Cincinnati och LA.

Dan Gordons manusbearbetning är inte särskilt väl anpassad till scenen utan andas illustrerad förlaga istället för självständigt dramatiskt uttryck. Karlsson kämpar hårt, pendlande mellan kränkt, falskt ödmjuk och slutligen uppriktigt empatisk. Gustafsson, med otaliga gubbar under huden, kanske också en personlig liten rainman, slår bokstavligen knut på sig själv som Raymond med alla sina tvångshandlingar och sociala låsningar blottlagda.

Trots deras oklanderliga agerande uteblir den dynamik, dramatik och energi som är teatersalongens livselixir. Finlir och små gester som filmmediet förmår uppfatta, drunknar i det spatiösa scenrummet. Liksom de övriga i ensemblen, alla välrenommerade skådespelare, som reduceras till staffagefigurer.

Det finns absolut några gripande scener. Som när de rekapitulerar sina barndomsminnen, när Charlie lär Raymond att dansa eller tar honom i försvar mot en läkare som pressar honom att ta ställning var han vill bo, när val inte ens finns i hans begreppsvärld.

Men föreställningen tenderar att bli väl behagsjuk i sin iver att locka till skratt. Å andra sidan är det förmodligen precis det som de femtiotusen som redan förköpt biljetter förväntar sig?

Louise Lagerström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (13 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1