Nina Stemme och Riccardo Massi i Kungliga Operans uppsättning av Puccinis Turandot. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan
Fördjupning [2013-08-29]

Scenen är ett torg

MET ÄR STÖRST
Teatro San ­Cassiano i Venedig blev 1637 världens första offentliga ­operahus. Världens äldsta fortfarande verksamma operahus är Teatro di San Carlo i Neapel. Ett operahus rymmer vanligen mellan 1 500 och 3 000 platser. Störst är Metropolitan i New York med 3 800 platser (plus några hundra stå­platser!). Mest kända opera, för sin arkitektur, är Sydneyoperan från 1973 som ritades av dansken Jørn Utzon och som är klätt med en dryg miljon vita kakelplattor från svenska Ekeby. Kungliga Operan i Stockholm är från 1898, Göteborgs­operan från 1994 och Drottningholms slottsteater är världens bäst bevarade teater/operahus från 1700-talet.

OPERASKOLAN DEL 1. Älskad. Föraktad. I fyra sekler har operan funnits som konstform. I år fyller två av dess giganter, Wagner och Verdi, 200 år. Många skäl att fira, men också tillfälle att reda ut några av operans mysterier. Varför blir mezzosopranen aldrig ihop med tenoren? På vilket sätt är operascenen ett torg? I fyra avsnitt beskriver musikexperten Martin Nyström ett allkonstverk som fortfarande förmår att röra oss till tårar. I dag publicerar vi del 1 - om Operahusen.

I Giuseppe Verdis nästan överhettat passionerade opera Trubaduren nås en dramatisk kulmen i den andra akten när en kyrkorgel ljuder och Leonora och Manrico äntligen ska få varandra. Men bara efter några takter avbryts ceremonin av ett sändebud som rusar in och meddelar att Manricos mamma har blivit tillfångatagen och ska brännas på bål. Hans sinnelag växlar plötsligt temperatur, allt i honom tycks stå i lågor. Arian han sjunger, Di quella pira (Som en flamma), är en av operahistoriens mest laddade och innehåller ett högt c som publiken älskat i 150 år. En höjdton som Verdi aldrig skrev in i partituret, utan som lagts till av tenorerna själva.

När jag bevakade 100-årsminnet av Verdis död 2001 och såg en uppsättning av just Trubaduren på La Scalaoperan i Milano handlade allt om detta höga c. Föreställningens dirigent, Riccardo Muti, hade tagit bort tonen ur arian och publiken rasade. Men vad hände? Jo, Muti slog av föreställningen, vände sig om, sa: ”Det här är operakonst, ingen jävla cirkus. ” Han tog diskussionen med publiken, och för en stund förvandlades världens flottaste operahus till en öppen piazza, ett offentligt torg där var och en kunde säga sin mening.

© Copyright 2013 CorbisCorporation
Tenoren Luciano Pavarotti blir inropad på La Scala i Milano, 1983.
 

Det här var ingen unik händelse; uppträden som detta har präglat operan under dess 400-åriga historia. Det handlar inte bara om att operan från början genomsyras av en italiensk mentalitet, där man gärna agerar ut på ”torget”, utan även om dess grekiska rötter – hur operan hade det antika dramat som förebild när den uppfanns i Florens i slutet av 1500-talet. En teaterform vars förutsättning var agoran, det första grekiska torget, där kören representerade offentlighetens röst.

Därför var det kanske ingen tillfällighet att de mest omtalade drabbningarna mellan scen och salong i modern tid hade en äkta grekiska i huvudrollen – operadivan Maria Callas. Flera gånger just på La Scala kunde hon mitt under en föreställning gå ur sin roll för att vid scenkanten ge en privat udd åt sina repliker och rikta dem rakt ut mot publiken, strider som hon oftast vann och som gjorde att hon kunde lämna operahuset till publikmassans jubel. När Callas efter de mest tumultartade åren i Italien gjorde huvudrollen i Vincenzo Bellinis Norma på den antika utomhusteatern i Epidauros, känd för sin magiska akustik, länkade hon slutligen operakonsten tillbaka till Grekland och slöt cirkeln.

Ganska snart efter de experimentella åren i Florens fick operaformen fotfäste i Venedig, där den kopplades till stadens starka och unikt långa karnevalssäsong, då all verklighet blev oskiljaktig från teater. Redan 1637 öppnades i Venedig det första offentliga operahuset, vilket följdes av ett tiotal andra innan operan spreds vidare till Rom och Neapel och därefter runt om i Italien. Kampen om publiken var hård och operahusen blev manifestationer för tidens mest avancerade tekniker. Varje uppsättning skulle innehålla spektakulära besök från underjorden, liksom från de himmelska parnasserna. De kommersiella kraven bidrog också till den oerhörda mängd av operor som producerades – ofta efter en och samma mall. Operan har alltså tidigt många likheter med senare tiders underhållningsfabriker som Hollywood.

Men operahuset var inte bara en teater utan också en social mötesplats där de dyraste logerna bjöd på möjligheten att stänga om sig när man hellre ville roa sig med varandra än med det som utspelade sig på scenen. I Lev Tolstojs Krig och fred finns en underbar skildring från Bolsjoj­teatern i Moskva av hur ett verkligt kärleksdrama tar fart bland publiken och helt tar loven ur själva föreställningen.

Men det kanske mest intressanta med operahusets sociala roll, dess likhet med ett torg, är hur den kommit tillbaka i diskussionerna om dagens och ­framtidens operahus.

När Norge stod inför att bygga ett nytt operahus i Oslo var den stora frågan hur man skulle få hela landet med sig. Man hade ju inte fått fyra och en halv miljard till skänks, som danskarna till sitt nya hus i Köpenhamn. Varenda norrman skulle vara med och betala och inte många procent var operaälskare. Men man lyckades – genom att appellera till torgidén. Man sa så här: ”Det du inte kan gå på kan du aldrig kalla för ditt eget.” Så ritade man ett hus, helt klätt i vit, italiensk marmor, som man kunde gå på. Vars utsida är tillgänglig för vem som helst, när som helst på dygnet, och som faktiskt ser ut som en gigantisk, sluttande piazza.

I de diskussioner som förs i Sverige just nu om ett nytt operahus i Stockholm återkommer också ­denna torgaspekt, att sänka trösklarna och öka antalet tillfartsvägar. Viktigt i ett land där opera, liksom i Frankrike, från början var en exklusiv hovkultur knuten till kungen. Något som fort­farande färgar av sig i allmänhetens föreställ­ningar om opera. Men vid sidan av visionerna om ett nytt folkligt operahus har också något annat tillkommit: Folkets hus och parkers livesändningar från Metropolitanoperan i New York, som nu lockar tiotusentals besökare till biografer över hela landet.

Och kanske är det där, i den ­okonstlade samvaron i byns enda biograf, som operakonsten har hittat sitt nya hem?

* I morgon publicerar vi del 2 i Operaskolan under rubriken ”Passionerna”.

* Operaskolan är tidigare publicerad i Tidningen Vi nr 8.2013

Martin Nyström

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare