Johan Rabaeus behåller baddräkten på i augusti, då han spelar Gregorius på Stockholms stadsteater. Foto: Carl Thorborg
Nyheter [2012-06-07]

Scenkonst som inte sommarstänger

SOMMAR 2012. Stängt mellan vårsäsong och höstsäsong? Nej, the show must go on. Vissa teatrar fortsätter att spela delar av ordinarie repertoar över säsongsgränserna. På Nummer har vi upptäckt att flera uppsättningar som vi har recenserat under våren vägrar stänga igen, och lämna scenen fri för sommarteater, bara för att det råkar vara sommar.

Har du sett allt du hade tänkt se i vår? Nej, tänkte väl det! I sommar har du chansen att både ta igen dig och ta igen missade scenkonsthändelser – åtminstone om du befinner dig i huvudstaden. Nummer hjälper dig genom att lista recenserade våruppsättningar som spelar vidare i sommar. Du hittar dem nedan i kronologisk ordning efter respektive slutdatum, med citat från våra kritiker.

Spöksonaten – till och med den 9 juni
Av August Strindberg, regi Mats Ek, Dramaten

Ur recensionen: ”Allt börjar med musiken. Förunderligt berörande blir det när spökorkestern stapplar in på scenen. Den stelbente översten (Gunnel Fred) på vibrerende cello, Gubben Hummel (Stina Ekblad) på melodisk klarinett, föreståndaren (Thérèse Brunnander) på känslosamt piano i largot till Ludwig van Beethovens trippelkonsert. Där och då talar Spöksonaten rakt in i hjärteroten.”

Spökhotellet – till och med den 14 juni
Av Georges Feydeau, regi Philip Zandén, Stockholms stadsteater

Ur recensionen: ”Det hjälps inte att det är en skicklig ensemble som vet hur man trillar jätteroligt. Brödratrion från tv-serien Pistvakt, Lennart Jähkel, Jacob Nordenson och Tomas Norström, spelar Pinglet, Paillardin och Mathieu allt brusigare och rufsigare. Maria Salomaa får kämpa tämligen förgäves med att ge en själ till prilliga Marcelle (och hennes hund), Tova Magnusson skriker sig blå för att ge detsamma till sin arga Angélique. Behållningen när jag checkar ut från Spökhotellet är ett par tillfällen av välsignad snubbelhumor samt små biroller som Siri Hamaris spetsiga hotellgäst.”

Ett drömspel – till och med den 17 juni
Av August Strindberg, regi och bearbetning Mattias Andersson, Stockholms stadsteater

Ur recensionen: ”Ja, i en kakafoni av röster och infall, i en till desperation gränsande kontext, där alla vill ta platsen i anspråk och ingen vill bli avbruten, där Strindbergs Skamsund har blivit viste för de papperslösa, tränger sig ett mullrande ljud enträget på och ger knappast känslan av Stockholm, Sverige, Världen som ett jordiskt paradis. Det hindrar inte att Mattias Anderssons Ett drömspel är en seger för teaterkonsten, en uppsättning att bli lycklig av.”

Arkivet för orealiserbara drömmar och visioner – till och med 21 juni
Av Marcus Lindeen, efter Ingmar Bergmans privata arkiv, regi Marcus Lindeen, Stockholms stadsteater

Ur recensionen: ”I det ofullbordade finns en lockelse i vad som kunde ha blivit. Bergman dog inte i färd med att avsluta ett mästerverk, utan lämnade med gott humör över det han ödmjukt kallade ’en jävla kökkendmödding’ till eftervärlden. Lindeen förmedlar lagom vanvördigt det lekfulla draget i Bergmans eftermäle på ett formmässigt intelligent och egensinnigt sätt.”

Gregorius – till och med den 31 augusti
Av Bengt Ohlsson, dramatisering Erik Uddenberg, regi Emma Bucht, Stockholms stadsteater

Ur recensionen: ”Ändå är det bara Johan Rabaeus man tittar på, inte på skärmarna. En monologmästare, helt klart. Nedtonad men överväldigande går han runt på scenen, talar med en röst som prövar sig fram som i stunden, målar upp sidohandlingar och bifigurer genom att peka lätt med handen.”


I Tribadernas natt planerar man för en regnig sommar, med tanke på paraplyerna i fonden. Foto: Petra Hellberg

 

Tribadernas natt – till och med den 28 september
Av P O Enquist, regi Thommy Berggren, Stockholms stadsteater

Ur recensionen: Tribadernas natt på Stockholms stadsteater är en publikdistanserad uppsättning som känns rätt konstruerad i både dialog och regi, men som räddas av Lina Englunds övertygande porträtt av en förlöjligad Marie David, Marie Richardsons värdiga men tillintetgjorda Siri von Essen, Shanti Roneys patetiska och stiffa Strindberg samt Richard Forsgrens slemma Mikael Persbrandt anno 1889.”

De tre musketörerna – till och med den 30 september
Av Alexandre Dumas, regi och bearbetning Alexander Mørk-Eidem, Stockholms stadsteater

Ur recensionen: ”Mitt i all denna påkostade produktionslyx känns det dock lite tomt. Var är svärtan, sorgen, allvaret som jag minns från min barndoms förälskelse i det här gänget? Var det inte mer än ett actionäventyr? Men för dig som också bara ’wanna rock’, som är sugen på en musiknostalgisk helkväll av sprak, fest och färg – och en hel del under-nitbältet-skämt – så är sex, drugs and rock’n’roll med Mørk-Eidems musketörer ett hett tips.”

Ett dockhem – till och med den 30 september
Av Henrik Ibsen, iscensättningen slutförd av Benoît Malmberg och ensemblen, Dramaten

Ur recensionen: ”Det stora problemet med uppsättningen är att den inte hinner bygga upp ordentligt för peripetin och slutet. Vi vet att något inne i den lilla dockan börjar växa och gör henne för stor för att få plats i sitt hem, men vi ser det inte ske på scenen. Det blir något snöpligt och oförlöst över upplösningen och det känns som om vi precis som Nora går miste om det där vidunderliga.”


På Dramaten fortsätter julfesten – trots att det är sommar! Foto: Sören Vilks
 

Fanny och Alexander – till och med den 24 oktober
Av Ingmar Bergman, regi Stefan Larsson, Dramaten

Ur recensionen: ”En teaterfest, visst. Och troligen också en riktig turistmagnet med tanke på Ingmar Bergmans och filmens internationella storhet. Men stor scenkonst blir det tyvärr inte, även om man roas och njuter visuellt för stunden av det teaterspektakel som familjen Ekdahl inviterar oss till.”

Maina Arvas

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare