Scenkonst via sociala medierTwitter är en mikrobloggstjänst, en av de kanaler som ingår i det som benämns sociala medier. Och som teatrarna nu alltmer börjar använda i sin marknadsföring. Även Nummer twittrar!
Fördjupning [2009-09-14]

Scenkonst via sociala medier

SOCIALA MEDIER. Friends, fans, followers – sociala medier är nya snabbvarianter av de klassiska vänföreningarna. Ett klick bort kan du följa Uppsala stadsteaters twittrande, bli vän med Byteatern i Kalmar eller ingå i Backa Teaters, just nu, 1 093 Facebookfans.

I en krönika för Svensk Scenkonst argumenterade Tobias Nielsén från QNB och Kulturekonomi nyligen för marknadsföring av just scenkonst via sociala medier. En poäng var att sociala medier bygger lojalitet och förståelse för vad en teater gör vilket för en subventionerad verksamhet egentligen är viktigare än att sälja biljetter eftersom biljettintäkterna står för en liten del av finansieringen.
   Däremot visade preliminära siffror från en ännu inte utgiven studie gjord av Nielséns QNB/Kulturekonomi att fyra av tio svenska scenkonstinstitutioner inte alls arbetar med någon ny digital kommunikationsform förutom en egen webbplats – inte ens ett nyhetsbrev. Studien genomfördes i början av sommaren och omfattade drygt 100 scenkonstinstitutioner.


Kanske ser det annorlunda ut redan nu, Nummers snabbgenomgång visar i alla fall att 16 av 19 länsteatrar i dagsläget finns på Facebook i någon form. Och enligt Kulturekonomis senaste nyhetsbrev anställer Dramaten nu en medarbetare som på halvtid kommer att arbeta med sociala medier.


Uppsala stadsteater började arbeta med sociala medier på allvar i februari i år då Christophe Carvenius, marknadsförare med sociala medier som särskilt uppdrag, plockades in. Han ser teaterns Twitterfollowers gå vidare till teaterns Facebooksida som i sin tur genererar runt 100 besök i veckan till den vanliga webbplatsen.
   Hittills har teatern inte valt bort några trycksaker, däremot har man styrt om en del av den traditionella tidningsannonseringen till Googleannonser för vissa produktioner.
   – Vi uppmuntrar hela teatern att använda sociala medier, säger Christophe Carvenius.


Backa Teater i Göteborg har funnits på Facebook i ungefär tre veckor.
   – Jag hade fördomar och trodde kanske mest att det var kulturkollegor som skulle bli fans och att man skulle känna hälften, men så är det ju verkligen inte, vi når väldigt många nya, säger Anna Löfgren, teaterns marknadsförare.
   Tidigare har teatern jobbat med Youtubeklipp och bloggar för specifika föreställningar. De avvaktade med att skaffa en Facebooksida för att se om fenomenet skulle hålla i sig. Funderingar finns på att även använda Twitter men i så fall för separata föreställningar.


Har ni stött på några problem?
   – Inte än så länge. Det enda är att det är en kanal där det privata och det professionella går ihop och det gäller att hitta rätt tonfall. Det är vi inte ensamma om att brottas med, man vill vara formell och privat på samma gång. Att man öppnar upp för en personlig kommunikation kan ju också leda till att publiken skriver att en föreställning är dålig, men det är något man får ta med sociala medier.


Teatercentrum satsar i höst på utbildning för de fria grupperna i avancerad marknadsföring för internet med teman som sociala medier, teatertrailers samt virala (det vill säga sådana som sprids ”som virus”) kampanjer och bloggar.
   Anders Lorentzon på Teatercentrum säger att man vill ge frigrupperna ett bättre helhetstänkande kring marknadsföringen på internet:
   – I dagsläget gör man en massa av de här grejerna fast man vet inte riktigt varför.


 


LÄNKAR
Uppsala stadsteater
Backa Teater
Tobias Nielséns krönika för Svensk Scenkonst
Nummer.se på Facebook och Twitter

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare