Elin Skärstrand och Kristian Hallberg ligger bakom maratonläsningen av De främmande 100, som ges på Dramalabbet nästa helg. Foto: Saskia Oljelund
Fördjupning [2012-10-10]

Scenmaraton mot främlingsfientliget

STOCKHOLM. Hundra scenkonstnärer läser hundra nya texter. Detta projekt, De främmande 100, tar plats på Dramalabbet nästa helg. Syftet är att minska segregeringen i samhället. Medverkar gör bland annat dramatiker och författare som Mattias Andersson, Johanna Emanuelsson, Niklas Rådström, Lo Kauppi, Johannes Anyuru, Anders Duus och Åsa Lindholm.

Hallå Elin Skärstrand, du är producent för projektet. Varför behövs denna manifestation?
– För att synliggöra att det inte är acceptabelt med det ökande förtrycket som råder i vårt samhälle. Våld och hot drabbar ofta scenkonstnärer för att de kanske har en utländsk bakgrund, har uttalat sig ”opassande”, är kvinnor eller anses ha spelat en pjäs på ett sätt som inte ansetts okej. Många har kränkts och blivit hotade. Självklart sker förödmjukelser inte bara inom scenkonstens värld, men just med hjälp av teatern som medium vill vi kunna nå ut med hur viktigt det är att inte hålla tyst om problemet.

På vilket sätt kan manifestationen hjälpa?
– Genom att visa att vi inte ska göra oss frånvarande för varandra utan kunna prata om sådant som vi inte har pratat om tidigare i större utsträckning. Det har länge pågått hot mot vissa utsatta grupper i samhället och det har ansetts okej på något sätt. Men det är inte okej. Det vill vi visa med dessa korta monologer, som alla skrivits på samma tema av författare, poeter, skådespelare och dramatiker från hela Sverige. Vi vill göra diskussionen om olikheter och det främmande mera angelägen.

Kristian Hallberg är projektledare för De främmande 100.

Hallå Kristian. Hur uppstod idén till projektet?
– Hösten 2010 startade jag tillsammans med Camilla Blomqvist, Sigrid Herrault och Jonathan Lehtonen, alla studenter från Dramatiska Institutet, projektet Ur svenska hjärtans djup. Det var ett initiativ till att låta nyskrivna texter få en chans att nå ut till främst mindre teatrar, som kanske inte haft så lätt att få publik. Under två dagar kommer nu hundra insamlade texter läsas upp på Dramalabbet av sammanlagt hundra scenkonstnärer. Varje monolog är tre minuter lång och den totala speltiden är fem timmar per kväll. Besökare kan vänta sig allt från monologer, performance, poesi, musik, dans till spoken word. En öppen scen och ett samtalsrum kommer att finnas i anslutning till maratonet. Texterna finns även att läsa och ladda ner på våran hemsida.

De samlade 100 är ett samarbete mellan Dramalabbet, Puma Scenkonst, Ur svenska hjärtans djup samt Scenkonst Z, som ges på Dramalabbet den 19 och 20 oktober.  Läs mer om vilka som medverkar här.

Annica Ahlblom

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare