Schlager och slow motion i ShakespearedramaDe många yviga infallen i Richard III splittrar rytmen och berättelsens eget flöde, menar Björn Gunnarsson. På bild Nina Jemth och Peter Öberg. Foto: Ikka Häikiö
Recensioner [2012-02-28]

Schlager och slow motion i Shakespearedrama

Richard III av William Shakespeare
Scen: Teater InSite och Varietéteatern Barbès på Bastionen
Ort: Skåne
Regi: Pelle Öhlund
Scenografi: Pelle Öhlund, Nina Jemth, Paola Billberg Johansson
Medverkande: Nina Jemth, Mattias Hahne Thorbjörnsson, Peter Öberg, Ragna Weisteen, Frans Isak Eklund, m fl
Översättning: Lars Huldén
Länk: Teater InSite


teater/recension. Regissören Pelle Öhlund bjuder in till klubbdisco med William Shakespeares Richard III. Men Björn Gunnarsson ser Teater InSites och Varietéteatern Barbès lekfulla uppsättning bli till ofrivillig parodi.

I Teater InSites och Varietéteatern Barbès Richard III råder ingen ”missnöjets vinter”. Publiken leds rätt in i ett klubbdisco, och Richards (Nina Jemth) inledningsfraser sjungs som melodifestivalbidrag. Med andra ord är detta en väldigt lekfull, rentav barnslig uppsättning helt utan hämningar. Skyltdockor spelar biroller, och ibland blir det ofrivillig komik när armar och händer lossnar utan avsikt.


Richards anförande av hären blir en fräck, rytmisk showdans, och mördandet av Anne (Peter Öberg) ett orgiastiskt-sadistiskt samlag i slow motion. Drottning Margaret (Peter Öberg igen) tar sig fram med hjälp av rullator. En förebild är kanske skräckkitschiga parodier på samtida zombiefilmer eller Buffy the vampire slayer.


Det är intressant med en kvinnlig skådespelare som en genuint ondskefull psykopat. Kvinnor i traditionellt manliga hjälteroller är inte lika normbrytande som när kvinnor spelar amoraliska perverterade mördare. Vad jag däremot har svårt att köpa är den blytunga ålderdomliga teatralitet med vilken replikerna framförs. Halvt skrikande, nästan så rösten spricker, med känslodarrande timbre som om vi vore på operan. Högtravande är bara förnamnet.


Självklart finns det en konstnärlig avsikt bakom detta, men vilken den är undgår mig. Melodramatiken blir sin egen ofrivilliga parodi. Fnisset tränger sig på när Richard brölar ut sitt onda samvete, eller när Elizabeth (Ragna Weisteen) tjutande och läspande begråter sina barns död. Än värre är det att alla infallen splittrar rytmen och berättelsens eget flöde.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (18 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2