Folkmord i Lennartsforsgruppens tappning hade premiär i våras. Repetitonstiden var ingen dans på rosor. Helt enkelt därför att österrikaren Werner Schwabs manus är så svårt att få grepp om.
– Vi höll på att bli helt utmattade för att manus är så abstrakt. Ta den här repliken till exempel: ”Freud ni vet. Det horisontella för hjärtats förfining”. När vi väl lyckats få ett grepp på den meningen kastades vi omkull av nästa, säger Erik Åkerlind.
Folkmord handlar om ett par familjer i ett hyreshus.
– Ramberättelsen är ganska traditionell, men personerna som bor i huset är väldigt speciella, säger Erik Åkerlind. Där finns fru Mask som är djupt troende katolik, hennes liv kretsar kring tron. Herr Kovacic anser att han är den enda uppriktiga och ärliga människan eftersom han är arbetare.
– Alla personer i pjäsen har en väldigt bestämd uppfattning om hur livet ska levas. Som vi har tolkat det handlar hela pjäsen om människans oförmåga att leva livet som det är. Alla tar till religion, olika -ismer, droger eller något annat för att få stadga i tillvaron, säger Erik Åkerlind.
Nu, inför nypremiären, tycker han att Lennartsforsgruppen har fått ett bättre grepp på Schwab.
Den självförbrännande österrikaren Schwab skrev 15 pjäser på fyra år, innan han söp ihjäl sig vid nyår 1994. Han arbetade mycket med språket och uppfann en egen variant av tyska, schwabiska. Trots utmattning tycker Erik Åkerlind att det abstrakta språket är en av de saker som gör Werner Schwab så intressant.
– Jag vet inte om någon har facit till vad Schwab. Samtidigt är det just det som är så fint med konst, ingen har facit.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...