Det ligger nära till hands att jämföra med Björn Runge, som också växlat projektionsyta från filmduk till teaterscen den senaste tiden, när Richard Hobert gör Dramatendebut som både manusförfattare och regissör.
Även här zoomas det genom dynamisk ljussättning och korsklipps med hjälp av scenografiska lösningar som skapar olika rum på scenen och tillåter transparens (någon kan alltid stå och skymta bakom en tunn gardin). Men visuell medvetenhet kan inte ladda en i övrigt vag och svag tillställning.
Mattblankt svart, ljusgrått, gräddvitt. Lena Endre i mörkt purpurfärgade stilettsandaletter och en mäktig nittiotalskupa till vinglas. Som i en slick gated community-variant av Musse Piggs semesterhusvagn hissas taket upp och soffryggar vecklar automatiskt ut sig i ett futuristiskt scenbyte.
Det är tjusigt och lovar lyxig mörk thriller med hög spänningshalt. Men ju storslagnare anslag desto större fall. För det är inte bara en, eller möjligtvis två, män som rasar från tjugoåttonde våningen i den här pjäsen. Det mesta annat faller rätt platt också.
Hoberts karaktärer och deras politiska inriktningar är avskalade och rensade från konkreta definitioner: vi möter en man av ”makten”, en annan från ”revolutionen” och en kvinna (med det generiska namnet Eva) pressad däremellan. Rätt och slätt. Likaså språket – korta meningar inleds med ”vem” eller ”vad” och betonas monotont.
Men det genomgående stiliserade skapar inte den förmodat avsedda förhöjningen och samhällsmetaforiska laddningen. Det framstår mest som dammtorkad tomhet, ett manér som kan dölja brist på djup och en ursäkt för att använda tröttsamma könsklichéer. Securitys antydan till köns- och klassrelaterad maktdiskussion – kvinnomisshandel och ökade ekonomiska klyftor i ett säkerhetsfixerat övervakningssamhälle – är lika vag och abstrakt som ljudet av gaturevolutionen i surroundsystemet.
Den enda behållningen är Lena Endres och Magnus Roosmanns uppenbara kamp för sina rollfigurer. Ibland lyckas de få fram en gnista mellan Jan och Eva. Ett litet tomtebloss speglat i den polerade ytan.