Selimovic är för närvarande tjänstledig från jobbet som konstnärlig ledare vid Göteborgs stadsteater, där han senare i höst ska regissera nutidsdramat Fångarnas dilemma av David Edgar.
Det var Claes Fellbom som kom med idén att locka Jasenko Selimovic till operascenen.
– På Folkoperan väljer vi ofta regissör före föreställning och jag har länge tyckt att Selimovic är en av landets mest intressanta regissörer. Därför ville jag gärna arbeta med honom. Att kombinera honom med Tosca kändes perfekt.
Det är en knapp månad till premiär, och även om Jasenko Selimovic tillfälligt fått lov att göra ett par dagars utryckning till Göteborg, fortskrider repetitionsarbetet som det ska.
– Det är ofta en chansning att använda talteaterregissörer i operasammanhang, säger Claes Fellbom. Kunskapen om opera saknar de oftast, men de kan ha en musikalisk intuition och det tycker jag att Selimovic har.
Sing-along-opera med disciplin
Tosca hade urpremiär på Teatro Costanzi i Rom i januari år 1900 och har sedan dess legat på tio-i-topp-listan över de mest spelade operorna runt om i världen. Svensk premiär blev det på Kungliga Operan i Stockholm bara något år efter urpremiären. I berättelsens centrum står den unga sångerskan Floria Tosca, konstnären Mario Cavaradossi och den samvetslösa polischefen Vitello Scarpia. Runt denna trio utspelar sig en thrillerartad berättelse kantad av sköna arior.
När nu Tosca sätts upp på Folkoperan testas ett nytt grepp, lånat från filmvärlden – sing-along-opera. Men här under lite mer ordnade former än de filmvisningar av Sound of music under vilka publiken får skråla med hur de vill. För att någorlunda säkerställa sångkvaliteten ställs erbjudandet om sångmedverkan enbart till Sveriges körer. De får heller inte medverka annat än på den ganska korta Te Deum-satsen och anmanas öva i god tid före besöket på Folkoperan.