Sellout, svikare eller stjärna?Brita Lindgren spelar avdankad men fortfarande cool rockstjärna som vill ta livet av sig – men kommer på andra tanker – i Odödliga Teater Jaguars nya pjäs. Foto: Lotta Lindgren
Recensioner [2011-04-04]

Sellout, svikare eller stjärna?

Odödliga av Brita Lindgren, Emil Klingvall, Torben Sigelius Kulin
Scen: Teater Jaguar
Ort: Västra Götaland
Regi: Åsa Gustafsson
Scenografi: Torben Sigelius Kulin
Ljus: Torben Sigelius Kulin
Kostym: Nonno Nordqvist
Medverkande: Emil Klingvall, Torben Sigelius Kulin, Brita Lindgren med flera
Storyline: Peter Zell
Filminslag: Fredrik Egerstrand
Datagrafik: Emil Lindgren
Länk: Teater jaguar


RECENSION/TEATER. Ungdomspjäsen Odödliga handlar om comeback – och om att livet är värt att leva. Nummers Liv Landell Major tar en koncentrerad högstadiepublik som intäkt för att Teater Jaguars skildring av ett avdankat rockband inte är töntig.

Är det ett misslyckande att hoppa av ett liv som rockstjärna och bli journalist, som Torben Sigelius Kulins karaktär Jocke i Teater Jaguars nya pjäs Odödliga? Han försörjer sig visserligen på att skriva skvaller om kändisar – men ändå.
   Han har klippt sig och skaffat sig ett jobb i stället för att klamra sig fast vid bilden av sig själv som 20-årig stjärna. Jocke tar ansvar, även om hans självbild verkar vara svikarens.


Det framgår tydligt när Emil Klingvalls roll Thomas försöker få honom med på en comeback med gruppen Mayfly. Jocke vill inte bli någon gammal sellout som åmar sig till en daterad playbackhit.
   Men naturligtvis dras han med, liksom bandets gamla stjärna Nina – spelad av Brita Lindgren.


Det är lite oklart, men hon tycks ha framhärdat som föredetting i Berlin. När hon landar i replokalen är hon suicidal, och planerar att bli en myt genom att skjuta sig i direktsändning.
   Ninas vägval skiljer sig alltså från Jockes och Thomas – den senare är ensamstående pappa och lever för sin dotter. Nina är den coola, fåordiga och obevekliga.


I min bok är det lite problematiskt, trots att pjäsen slutar med att hon väljer livet och bandet revolterar mot cyniska tv-producenter. Undertonen är nämligen att Nina är den genuina medan de andra har gett upp och blivit trökiga löneslavar.


Men visst, den viktiga poängen med Odödliga är att livet är värt att leva. Självmord är ingen lösning. Det behöver ungdomar höra, och Teater Jaguar vet helt klart hur man får dem att lyssna. Stämningen i den lilla salongen är mycket koncentrerad.
   Okej, tänker jag, då är det godkänt. För mig är det nämligen inte helt självklart att skådespelarna kommer undan med att spela bejublade rockstars, om än åldrade. Jag tycker mest att det är småjobbigt när de river av sin gamla signatur Love baby love. Den låter inte som en hit i mina öron.


Men de sparsmakade åttorna i publiken verkar vara med. De fnissar lite när uttryck som ”då spikar vi det” flyger förbi, men annars är råder förväntansfull tystnad från första sekund. Ett bra betyg, måste man säga.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (14 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare