Stockholms stadsteaters grand old ladies - Meta Welander, Yvonne Lombard och Meg Westergren - tar stora scenen i besittning då de medverkar i I sista minuten av Carin Mannheimer. Foto: Carl Thorborg
Nyheter [2012-08-18]

Showigt smörgåsbord på Stadsteatern

STOCKHOLM. Stockholms stadsteater bjuder, såsom varande norra Europas största dramatiska teater, ett smörgåsbord av klassiker, nyskrivet, barnteater och musikal. I torsdags presenterade de sin kommande säsong på ett solgassande Sergels Torg.

Hela tretton urpremiärer det kommande spelåret, varav de allra flesta av kvinnliga dramatiker, utlovar Stockholms stadsteater i ett pressmeddelande inför höstens showiga presentation för press och allmänhet på Sergels Torg.

En sådan utsaga får förstås den alltid lika kritiskt granskande Nummer-redaktionen att börja räkna. Hur ser det ut på dramatiker- och regissörssidan bland premiärerna på Stora scenen, flaggskeppet som rymmer över 800 besökare varje kväll och traditionellt har varit en plats företrädelsevis för män?

Jodå, under hösten är det rättvist värre. Carin Mannheimers I sista minuten (med Yvonne Lombard, Meta Velander och Meg Westergren) regisseras av Sissela Kyle. Philip Zandén tar hand om Markurells av Hjalmar Bergman (med Kjell Bergqvist i huvudrollen), medan familjeföreställningen Peter Pan och Wendy ligger i händerna på regidebuterande Pia Johansson. Lisa Ohlin är kvinnan som ska blåsa svenskt liv i den Pulitzer- och Tony Awards-belönade amerikanska musikalen Next to normal av Tom Kitt/Brian Yorkey (med Lisa Nilsson och Dan Ekborg i huvudrollerna). 4-4 mellan kvinnor/män på dramatiker/regissörssidan med andra ord!

Tyvärr blir det en Stora scenen-backlash redan till våren med Demoner av Lars Norén (regi Hugo Hansén), West side story av Jerome Robbins (regi Ronny Danielsson) och Körsbärstrådgården av Anton Tjechov (regi Eirik Stubø). Hela 6-0 till männen!

Men tillbaks till hösten, som bjuder på flera ljuspunkter. Caryl Churchills feministiska kultpjäs från 1982 hade premiär på Klarascenen i går i regi av Olof Hanson (recension i Nummer på måndag). Helgens andra Stadsteaterpremiär heter From Sammy with love. I den berättar Jonna Nordenskiöld, med Karl Dyalls och Rennie Mirros hjälp, om Sammy Davis Jr och hur det är att växa upp som färgad i ett vitt samhälle (recension i Nummer på måndag).

Spännande, inte minst ur ett kvinnlig perspektiv, blir nog också Ulrika Kärnborgs pjäs Natascha Kampusch – förr var jag hans apelsinblomma i regi av Hugo Hansén på Klarascenen och Orlando av Virginia Woolf i regi av Carolina Frände (och musik av skandaltårtekonstnären Makode Aj Linde) på Stockholms stadsteater Skärholmen.

Hela tre Strindbergspremiärer bjuds det på samarbetsscenen Strindbergs Intima teater – veckans premiär av Ockulta dagboken (regi Anders Ole Tandberg), Mutter/Fordringsägare (regi Åsa Kalmér) och Paria (regi Carl Kjellgren). Även Henrik Ibsen hänger med i höst då Peer Gynt regisseras av Katrine Wiedemann på Klarascenen.

För hela Stockholms stadsteaters höstprogram, klicka här.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare