Simmande män flyter skapligtFörst när männen börjar bilda geometriska mönster i vattnet infinner sig den rätta stämningen, menar Nummers kritiker. Foto: Jan-Olav Wedin
Recensioner [2011-12-12]

Simmande män flyter skapligt

Män emellan av Efva Lilja och Stockholm Konstsim Herr
Scen: Forsgrénska badet/Dansens hus
Ort: Stockholm
Ljus: Mats Andreasson
Medverkande: Jonas Beckman, Rickard Friberg, Pompe Hedengren, Lars Kumlin, Mika Laine, Henrik Lundgren, Tony Lundman, Lennart Ploom, Marc Rappe, Martin von Syow, Sam Victorin, Dylan Williams
Konstrimskonsult: Katalin Bachry Koreografiassistent/repetitör: Helene Karabuda
Länk: Dansens hus


recension/dans. Män emellan är en konstsimperformance i ljus, ljud, rörelse, ord och vatten. Anna Hedelius såg fram emot ett naket möte med Stockholm Konstsim Herr, men kom att störa sig på det konstnärliga filtret mellan henne och männen.  

Dokumentärfilmen Män som simmar från 2010 berättade historien om Stockholm Konstsim Herr, konstsimlaget som föddes ur ett barrundeskämt, och i alla fall fick mig att bli smått förälskad i en grupp 40-årskrisande män i badbyxor och näsklämmor. Mötet med dessa så att säga ”vanliga” män, mer eller mindre nakna inte bara på utsidan, var en rörande och ovanlig skildring av manlig vänskap och mänskligt bekräftelsebhov.


Med denna film i gott minne är Män emellan till viss del en besvikelse. Tillsammans med koreografen Efva Lilja har de simmande männen gjort en konstsimperformance i ljus, ljud, rörelse, ord och vatten, som de under Dansens hus paraply spelar på Forsgrénska badet i Stockholm. Med de blå tossorna på och inbäddad i genomsynlig plast är jag beredd på en lika blottlagd som blöt uppvisning på samma tema som filmen. ”Ett verk om solidatitet, våldsamt tvivel och absolut kärlek” utlovas ju i programbladet.


Och visst, jag anar en linje i Efva Liljas koreografi. Männen kommer till poolside i kostymer och mörka simglasögon, utrustade med bira och snabba båtar på klichéigt mansmanér. Vartefter kostymer plockas av, männen far i vattnet och de synkrona rörelsemomenten avlöser varandra förväntas vi tränga närmre in i männens relationer och tafatt alienerade samvaro.


Jo, Män emellan är en performance med många bra uppslag, men föreställningen ger ett ängsligt intryck. Idéer presenteras, men får aldrig sin egentliga förlösning. Vår uppmärksamhet rycks mellan en snabb rajd med båtarna, en ensam badare på sne i en stor svart gummiring, blöta kostymer, slipsar, skor som likt drunkningsoffer sakta sjunker till bassängens botten, hårda omfamningar och slagsmål. Allt till Per-Henrik Mäenpääs suggererande musik, Mats Andreassons glittrande ljus och en projektionsyta med vattenmotiv i badhustaket.


”Det märks när män badar”, konstaterar Rickard Friberg självironiskt i en monolog på bassängkanten. ”Vi skvätter, skrämmer, förargar och rör oss på ett sätt som bara män kan.” Och visst märks dessa tolv badare, men deras dedicerade hänförelse till simmet, till lagsporten och till vänskapen tränger inte alls in i mig på samma djupa sätt som under filmen. Det är som om det konstnärliga uttrycket har lagt ett filter över nakenheten.


Först när männen börjar konstsimma ”på riktigt” och med sina kroppar bildar geometriska mönster i vattnet medan Lars Kumlin river loss Nature Boy kommer föreställningen in i en stämning som tränger in under plastduken. Då blir det å andra sidan riktigt rysligt vackert.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (20 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare