I Volti Subito har koreografen och dansaren Virpi Pahkinen sällskap av fem dansare, varav en är väldig ung, men det är omisskännligt att vi befinner oss i hennes karaktäristiska koreografiska universum. Pahkinens universum existerar parallellt med andra trender inom dansvärlden. Naturligtvis har rörelsespråket influenser utifrån, inte minst från alla resor som hon ofta befinner sig på, men hon stöper om och inlemmar dem i sina rikt utsmyckade och alltid lika exakta rörelser.
Styrkan i Volti Subito ligger främst i de många fint sammanflätade duetterna. I en av dem viker Renata Simon och Pontus Sundset samman sina armar och ben så att deras kroppar för en stund smälter samman och på ett nästan magiskt sätt blir till en enda levande enhet. Hos Virpi Pahkinen handlar det om en kroppslig sinnlighet som inte behöver vara av sexuell karaktär, utan berör den koncentrerade kroppens medvetande och rörelser. Det är i flödet och samspelet, men framförallt i brytningarna mellan de olika dansarnas temperament och uttryck, som energin i Volti Subito uppstår.
Flödet eller drivkraften i verket understryks också av att själva scenrummet förvandlats till en gata, en catwalk eller till ett vertikalt schakt mellan de två läktare som publiken sitter på. Där är de fem dansarna och Virpi Pahkinen utlämnade eller utsatta för en ständigt pågående ström som de tvingas navigera i och förhålla sig till för att finna de koncentrerade ögonblick då tiden står stilla. I dessa ögonblick framstår den ljudande orgelmusiken som mest harmonisk innan den återgår till långt utdragna och dova toner. Just då lever Volti Subito för ett koncentrerat ögonblick upp till titelns uppmaning om att hastigt vända blad.
* Volti Subito är en musikterm och en instruktion till musikern att snabbt vända notblad.