Sinnligt sökande efter renhetEn kvinna (Pia Örjansdotter) klamrar sig desperat fast vid något svunnet, söker bevara renheten, det vita inom och omkring sig i Det vita i vitt. Foto: Christine Owman
Recensioner [2012-03-12]

Sinnligt sökande efter renhet

Det vita i vitt av Pia Örjansdotter
Scen: Avdelning14
Ort: Skåne
Scenografi: Pia Örjansdotter
Kostym: Pia Örjansdotter
Medverkande: Pia Örjansdotter
Videkonst: Chrstine Owman Röst: Daniel Nyström
Länk: Avdelning14


recension/teater. En kvinna försöker bevara renheten inom sig i Det vita i vitt, en uppsättning som bygger på lager på lager av musik, text, dans, röst, rum och rörelse. Alexander Tenghamn suggereras av en stundtals briljant installation.

Det vita vill inte förbli vitt. Trots att vitt blandas med vitt vägrar det att vara vitt. Vi befinner oss i ett litet vitmålat rum på Inter Arts Center i Malmö och på de fyra väggarna projiceras videoklipp medan Pia Örjansdotter rör sig oroligt runt i rummet. Föreställningen Det vita i vitt är Avdelning14s senaste projekt, ett blandkonstverk av Pia Örjansdotter och Christine Owman med flera.

Avdelning14 är ett scenkonstnärligt nätverk som sedan starten 2010 gjort föreställningarna Exit presence och Rosamunde. Estetiken i Det vita i vitt känns delvis igen ifrån Teatr Weimar. Det är videokonst, hörspel blandat med traditionellt skådespeleri med ett narrativ som arbetar på flera plan samtidigt. Kanske inte så konstigt eftersom Pia Örjansdotter arbetat mycket med Teatr Weimar.

Dock finns här en helt ny skärpa. Vi följer dansaren Peder Nilssons rörelser på en tv-skärm, medan Pia Örjansdotter räknar sina steg och försöker skriva med en vit krita på en vit vägg. Det hela sker i samspel. Pia Örjansdotter klamrar sig desperat fast vid något svunnet, söker bevara renheten, det vita inom och omkring sig. Det är oklart om hon är medveten om vår närvaro? Det enda som tycks fånga hennes uppmärksamhet är Christine Owmans videokonst och rösterna som tränger fram ur högtalare.

Texten består av korta stycken, ett slags tillbakablickar, ett reflekterande över ett förgånget. Det saknas ett tydligt narrativ, istället är det en sinnevärld vi får ta del av, ett sökande representerat på flera plan. Det hela byggs upp lager på lager, av musik, text, dans, röst, rum och rörelse. Var och en av dessa kanaler ger sin bild av sökandet efter det rena. Tillsammans bildar dessa komponenter en dynamisk enhet som får även den mest skeptiske att sugas in i den suggestiva värld som Det vita i vitt skänker åskådaren.

Det vita i vitt vänder sig bort från den traditionella teaterföreställningen, och likt Teatr Weimars A language at war påminner uppsättningen om en installation. Samtidigt går den på djupet i ett sökande efter något ogripbart. Stundtals hypnotiserande, stundtals reflekterande och väldigt ofta briljant.

Alexander Tenghamn

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare