Recensioner [2004-09-14]

SISTA MINUTEN-TIPS: Tre Knivar från Wei

Harry Martinsons Tre Knivar från Wei hade premiär den 17 april på Dramaten stora scenen. Den 6 oktober spelas sista föreställningen.    DN-kritikern Leif Zern var som bekant inte särskilt imponerad av vad han såg. Frilanskritikern Lena Andrén är av en annan mening.

Tre knivar från Wei är ett fascinerande verk som under sin genomskinliga yta av kinesisk forntid är väl förankrad i den europeiska samtidsverkligheten.
   Bente Lykke Möller har skapat en scenbild som med lätt hand antyder ett kinesiskt 600-tal, men det centrala i scenbilden är det transitoriska. Den stora hallen är platsen för en förflyttning, men inte platsen där man stannar kvar. På samma sätt är det centrala i pjäsen inte det kinesiska, utan den alltid lika aktuella frågeställningen om lydnaden som en nödvändighet för att upprätthålla samhällsordningen – och lydnadens oundvikliga offer. Kvinnornas lydnad innebär att de accepterar den kommande förflyttningen från livet på så sätt blir hallen där dramat utspelar sig i sig självt en symbol för deras lydnad.
   Trots att det är en mycket vacker pjäs med en angelägen frågeställning så är det de starka kvinnorollerna, i alla livets åldrar, som är den stora behållningen. Några av Dramatens främsta skådespelerskor med Stina Ekblad och Gunnel Lindblom i spetsen ger sina gestalter en djupt mänsklig framtoning rik på nyanser och övertoner som skänker trovärdighet åt dessa dödsdömda, men inte kuvade, offer för lydnadens diktatoriska regim.
   Strunta i vad traditionalistiska manliga kritiker anser, skaffa en biljett till någon av de sista föreställningarna och njut av föreställningens kvinnor.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare