Självklart stjärnklartDramat i Mats Eks Place rör sig kring bordet och mattan – symboler för pargemenskapen. Vad gäller Mikhail Baryshnikovs och Ana Lagunas sådana har deras samarbete fördjupats.
Recensioner [2009-05-11]

Självklart stjärnklart

Three solos and a duet av Mats Ek, Alexei Ratmansky, Benjamin Millepied
Ort: Stockholm
Valse-Fantasie
Koreografi: Alexei Ratmansky
Musik: Mikhail Glinka
Ljus: Jennifer Tipton
Kostym: Deanna Berg MacLean
Dans: Mikhail Baryshnikov

Solo for two
Koreografi: Mats Ek
Musik: Arvo Pärt
Ljus: Erik Berglund
Scenografi och kostym: Peder Freij
Dans: Ana Laguna, Mikhail Baryshnikov

Years later
Koreografi: Benjamin Millepied
Film/video: Asa Mader
Musik: Philip Glass med flera
Ljus: Jennifer Tipton
Kostym: Marc Happel
Dans: Mikhail Baryshnikov

Place
Koreografi: Mats Ek
Musik: Fläskkvartetten
Ljus: Erik Berglund
Scenografi: Peder Freij
Dans: Ana Laguna, Mikhail Baryshnikov
Länk: Dramaten


RECENSION/DANS. Sublimt! Med värme och superba tolkningar ger självklara stjärnorna Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov för andra gången en gemensam afton. Denna gång på Dramatens stora scen med tre solon och duetten Place.

Det är tydligt att Mikhail Baryshnikovs och Ana Lagunas samarbete har fördjupats under de två år som har gått sedan urpremiären av Mats Eks Place på Dansens Hus. De har utvecklat ett långsamt tempo som liksom rundar av Eks kraftfulla koreografi och ger den en silkigt mjuk kvalitet.
   Det är läckert och kräver en extrem precision. Vilket också ger rörelsen en auktoritet som överensstämmer väl med det mogna mänskliga drama som utspelar sig mellan kvinnan och mannen.


Kraftfulla passager som understöds av Fläskkvartettens musik ger koreografin dynamik och dansarna tillfälle att blixtra till fysiskt. Och tillför en uppfriskande aggressivitet till dramat som rör sig kring bordet och mattan – symboler för pargemenskapen, en gemenskap som tiden försvagar och förstärker.
   Den disharmoniska upplösningen där mannen lämnar kvinnan som stillastående vrider sig i långsamma spasmodiska rörelser liksom fångad i platsens kraftfält får mig att tänka på frågan ”Is this all there is?”.


I den bedårande Valse-Fantasie av Alexei Ratmansky visar Baryshnikov sin dramatiska förmåga och mästerliga behärskning av den klassiska balettens uttrycksmedel. Vilket medför att han behöver göra väldigt lite för att få publiken att förstå vad han skulle ha kunnat göra.
   Han översköljer oss med sin karisma och lika diskreta som effektiva humor som får skrattet att kännas överraskande varje gång.


Solo för två av Mats Ek blir i Lagunas tolkning en existentiell betraktelse över kvinnovarandet. Med stor pondus tolkar och omformar hon koreografin. En hel värld ryms i hennes dans och i denna värld finns Mannen – representerad av en sko eller ett par fladdrande händer – som ett artificiellt inslag.


I Years later dansar Baryshnikov med en videoversion av själv (suggestivt filmad av Asa Mader) i en finstämd duett med humoristiska inslag.
   Men han möter också den unge Baryshnikov. Filmsekvenserna från en sliten balettsal i dåvarande Kirovbaletten i dåvarande Leningrad blir genom den konstlöshet med vilken den unge dansaren visar sin perfekta teknik mycket berörande. Via gestik och mimik kommenterar (kanske också milt ifrågasätter) den mogne mästaren med distans och humor den kompromisslösa kamp att uppnå perfektion som den unge dansaren utstrålar.


Trots de superba tolkningarna är min största upplevelse denna kväll självklarheten, värmen och glädjen i Lagunas och Baryshnikovs dans. Att dessa stora stjärnor så tydligt visar att de uppskattar varandra – och sin publik.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1