Anette Amelia Larsen virvlar fram som en vårvind i huvudrollen som Maria. Foto: Markus Gårder
Recensioner [2014-10-10]

Sjusjungande show överröstar nazimuller

Sound of Music av Howard Lindsay, Russel Crouse efter boken The Trapp Family Singers av Maria Augusta Trapp
Scen: Östgötateatern
Ort: Norrköping
Översättning: Erik Fägerborn
Regi: Mattias Carlsson
Scenografi, kostym: Magnus Möllerstedt
Kapellmästare: Johan Siberg
Koreografi: Mattias Carlsson, Cynthia Kai
Mask, peruk: Lena Stranger Weinar
Ljus: Håkan Jansson
Ljud: Björn Andersson, Tom Saetre
Medverkande: 
Anette Amelia Larsen, Richard Carlsohn, Carina Söderman, Tobias Almborg, Karin Oscarsson, Krister Kern, Shirin Golchin, 
Jacob Hermansson/David Kronström 
Nathalie Andersson/Maja Dusén
Max Rubensson/Jakob Graf 
Josefine Johansson/Vanna Mantefors 
Fanny Weghammar/Alva Turdén 
Elsa Östling/Paulina Lind
Ashkan Ghods, Liselott Lindeborg, Willy Boholm, Irené Granehag, Maria Olofsson, Pontus Helander, Christine Ankarswärd, Maria Yngwe, Jamie Hatcher, Rebecca Dellskog
Länk: Östgötateatern


RECENSION/MUSIKAL. Feel good på randen till en avgrund. I Östgötateaterns Sound of Music överskuggas nazisternas hotfulla maktövertagande av medryckande, men föga reflekterande, sång- och dansteater.

Musikalernas musikal? I varje fall en av de mest älskade och framgångsrika sedan Julie Andrews sjung-dansade sig in i filmhistorien. Femfaldigt Oscarsbelönade Sound of Music blev kult redan på 1960-talet. Numera framförs musikalen regelbundet och med varierande resultat, på olika scener.

Sound of Music, vilken bygger på verkliga händelser, utspelar sig i Österrike under sent 30-tal. Musikalen handlar om hur väna men lekfulla novisen Maria uppmanas att ta paus från sitt beslut att gå i kloster, och istället bli guvernant hos änklingen Kapten von Trapp och hans sju extremt hårt drillade barn. Mötet mellan Marias musikaliska värme och den Trappska exercisen, blir en kollision som småningom resulterar i kärlek och lycka. Den nya storfamiljen hinner dessutom, i sista stund, fly över bergen undan nazismen när Hitler genomför ”anschluss” av Österrike.

Nu 2014, då nynazismen helt öppet sticker upp sitt fula tryne, skulle en rätt sockersöt historia som Sound of Music kunna vässas till ordentligt och bli ett inlägg i en samtida diskurs. Sådant har skett förr. I det stiliga programhäftet inger också regissören Mattias Carlssons introduktion en viss förväntan åt det hållet: ”Alla grymheter. Alla människor som var på flykt. Precis som idag.” skriver han.

Men detta till trots är Mattias Carlssons läsning av musikalen knappast skarpslipad. Det tydligaste ställningstagandet sker när Kapten von Trapp (Richard Carlsohn) river hakkorsflaggan framför ögonen på nazimedlöparen Zeller (Ashkan Ghods), en laddad scen vilken ytterligare förstärks av publikens spontana applåd. Men annars håller sig berättelsen på den rart breda vägen som till applåder bär. Anette Amelia Larsen i rollen som Maria virvlar fram likt en vårvind mitt i kyliga oktober och självklart blir Richard Carlsohns Trapp förälskad. Vad hon ser hos honom är mer gåtfullt. Faderligt förklarar han sin kärlek sedan alla de sju barnen, som genom en metamorfos, vänt från taggig opposition till soligaste sång och dans-septett. Här växlar känslotillstånden lika snabbt som i ett tonartsbyte och sång- och dansnumren är uppsättningens behållning. Liksom Carina Södermans ljuvliga porträtt av en abbedissa med hjärta och stämband på rätta stället och Liselott Lindeborgs hushållerska fru Smith. Egentligen den enda i ensemblen som hela vägen ut gestaltar den fruktansvärda livskomplikationen i att tveka, men ändå våga stå rakryggad, när vänner och arbetskamraterna börjar göra Hitlerhälsning. Inte hade det skadat att få mer av den sortens gestaltade fördjupning.

Det här är en musikföreställning där nazimullret inte nämnvärt stör den sjusjungande showen. Men den verkligt starka upplevelsen förmedlas ändå av nunnornas grandiosa stämsång i klosterscenerna. I förhållande till den blir raden av Sound of Music-örhängen rena muzaken.

Pia Huss

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare