Göteborgs stadsteaters Ronnie Hallgren ser det som viktigt att hela teaterns verksamhet, inklusive scenteknik och tillverkning, finns i teaterhuset. Foto: Ola Kjelbye
Fördjupning [2013-03-19]

Ska ni också outsourca, Ronnie?

STOCKHOLM/GÖTEBORG. På Stockholms stadsteater vill man lägga ut merparten av sin verksamhet på bemanningsföretag för att satsa på konstnärlig kärnverksamhet. Ny konst- och personalpolitik ska ge förnyelse, menar man. På Göteborgs stadsteater är man skeptisk till de utlovade fördelarna.

Stockholms stadsteaters uppdrag från Stockholms stad och kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) är å ena sidan tydligt. På sin blogg skriver kulturborgarrådet att ”anslaget från staden ska i större utsträckning läggas på den konstnärliga verksamheten och skapa mer teater för stockholmarna”.

Å andra sidan: vad betyder det i praktiken? Jo, det kan betyda att låta bemanningsföretag sköta teknik och administration och endast behålla konstnärlig personal på lönelistan. I förra veckan skrev Dagens Nyheter att Stockholms stadsteaters chef Benny Fredriksson gett revisionsföretaget Ernest & Young i uppdrag att utreda vad som är teaterns kärnverksamhet, hur en outsourcing skulle kunna se ut och vilka yrkesgrupper den skulle omfatta. Utredningen presenteras i mitten av april.

På Stockholms stadsteater finns cirka 350 anställda, över sextio procent av dem jobbar inom teknik och administration, yrkesgrupper som skulle kunna komma ifråga för outsourcing.

Vid Göteborgs stadsteater är man skeptisk till de fördelar en sådan här omgörning sägs ge. Teaterns vd Ronnie Hallgren höjer ett varnade finger för konsekvenserna det kan få för kontinuitet och konstnärlig kvalitet. Om idén att outsourca all personal utom den konstnärliga och låta bemanningsföretag sköta de arbetsuppgifterna säger han:
– Jag vill inte kommentera vad Stockholms stadsteater gör. Men jag kan säga att om vi på Göteborgs stadsteater skulle titta på vad som tillhör den konstnärliga verksamheten så är det allt. Allt från scenteknik till tillverkning har med den konstnärliga verksamheten att göra och är kärnverksamhet.

Finns det någonting av verksamheten ni skulle kunna lägga ut på bemanningsföretag att sköta?
– Jag och mina medarbetare ser teaterns arbete som en helhet, att det är viktigt att verksamheten finns i huset. Inte att konsulter och olika företag kommer in en kort tid och sedan försvinner, för då försvinner också all erfarenhet och kunskap. Det är inte lyckat. Det blir projektteater istället.

Hur menar du att det inte skulle vara lyckat?
– Det skulle inte vara lyckat när man utvärderar verksamheten, eller för de konstnärliga samtalen. Samtal som inte bara förs av konstnärlig personal, och som handlar om produktionerna och hur saker och ting ska fungera och se ut i scenografin, som har med ljus, ljud, kostym, mask och peruk att göra. För Göteborgs stadsteater skulle det vara en ytterligt dålig idé att outsourca delar av verksamheten.

Skulle kontinuiteten försvinna?
– Ja, men inte bara den utan framför allt kunskapen och erfarenheten som vi behöver från en produktion till en annan, från ett spelår till ett annat. Det skulle bli problematiskt.

Menar du att det snarare skulle motverka än stärka den konstnärliga verksamheten?
– Ja, eftersom alla avdelningar arbetar mot ett gemensamt konstnärligt mål. Det är inte bara en grupp, en yrkeskår inom teatern som arbetar mot ett gemensamt konstnärligt mål. Det gör alla. Så för vår teater skulle jag aldrig förorda en sådan lösning. Men det ska bli intressant och spännande att se vad Ernst & Youngs utredning kommer fram till. Om den nu blir offentlig. Vi får se, då kan det bli en debatt om det här. Det är ju inte fel att debattera och ifrågasätta.

Stockholms kulturborgarråd hoppas, om man genomför det här, skapa mer teater för stockholmarna. Vad tror du om det?
– För att få den konstnärliga kvalitet och höjd man pratar om så behövs ett kontinuerligt arbete för helheten. Vi får inte glömma att teater är en kollektiv konst, och att det är inte bara handlar om vad publiken de facto ser från salongen utan att det är så mycket mer inblandat.

Teaterledningen i Stockholm hoppas med en förändring på förnyelse. Tror du inte att det kan vara så?
– Frågan är vad man menar med förnyelse? Är förnyelse något några få ska stå för och lägga ut allt? Eller är det ett pågående samtal med medarbetarna som är anställda på teatern?

Förs diskussioner om liknande förändringar bland politikerna i Göteborg?
– Nej, nej. Jag har inte hört det.

Läs också Nummers artikel om arbetsmiljön på Stockholms stadsteater här.

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2