Mellan Saharas sand och Atlasbergens snö, i marockanska Marrakech, har Internationella skådespelarfederationen FIA – Fédération Internationale des Acteurs – just avslutat sin 19:e kongress sedan starten 1952.
För första gången möttes man i Afrika. Vilket inte bara var på tiden utan följdriktigt då avgående presidenten – skådespelaren och tidigare Teaterförbundsordföranden – Tomas Bolmes ambition när han tillträdde 1992 var att få FIA att växa, och framför allt i Afrika för att med rätta kunna kalla federationen för ett internationellt skådespelarfack.
När Bolme valdes till president fanns 51 medlemmar. När han i Marrakech under stående ovationer avtackades av 140 delegater från 60 länder i kongressbyggnaden på Boulevard Hassan VI kunde han känna sig nöjd.
Idag räknar organisationen ganska prick 100 medlemsländer, många av de nya från just Afrika, men också Asien, Latinamerika och nu självständiga före detta Sovjetrepubliker.
Till ny president valdes enhälligt skådespelaren och ordföranden för norska teaterförbundet, Agnete Haaland. Därmed får federationen sin första kvinnliga president.
– Något jag välkomnar, sa Bolme till Nummer efter sitt avskedstal.
Han sammanfattade också sina 16 år:
– Jag är nöjd över ett fördubblat medlemsantal. Nöjd över att FIA, från att ha varit en organisation där länderna satte sig själva främst, har blivit en federation som arbetar mot gemensamma mål, nämligen bättre villkor för världens artister.
Villkor som FIA:s tre man starka kansli i Bryssel–London försöker förbättra genom att bland annat stödja fack under uppbyggnad, hålla workshops om kollektivavtal och förhandlingsrutiner, och att bevaka ny teknik och lobba för upphovsrättsfrågor.
Kongressen hade att ta ställning till ett trettiotal motioner om allt från artisters arbetsmiljö på kryssningsfartyg och arbetsrättsfrågor, till lobbying för immaterial- och upphovsrättsfrågor.
– En framtidsfråga för FIA är att få med Indien och Kina, siade nya presidenten Agnete Haaland.
Värdlandet Marocko lade också fram en motion, om skydd för deras världsarvsstämplade scen Djemaa el Fna: att den marrakechska marknadsplatsen och artisterna som uppträder där inte tillåts trängas undan av ett kommersiellt varuutbud.
Men än så länge hördes och syntes dansarna, ormtjusarna, de muntliga berättarna och musikerna när skymningsljuset sänkte sig över Djemaa el Fna.
LÄNK
FIA – Fédération Internationale des Acteurs