När klimatet för kulturinstitutionerna blir allt hårdare, gäller det att upptäcka nya vägar. Skånes dansteater ville hitta en anknytning till näringslivet.
– Idén har funnits på teatern ett tag och det kändes naturligt att dra igång när vi flyttar till våra nya lokaler, säger Skånes dansteaters marknadsförare Liselott Lindahl.
I grundpaketet för 5 000 kr ingår att företaget får ha sitt namn på stolen och en skylt i foajén under två år. Dock ingår inga fribiljetter i avtalet och den köpta stolen får inte kungliga logens status, utan kommer att nyttjas av den vanliga publiken.
Än så länge är bara en av de 250 stolarna som är såld, men Liselott Lindahl tror att det kommer rulla igång så småningom och menar att detta bara är en början på ett sponsorprojekt kom kan komma att utvecklas. Även privatpersoner kan köpa sig en stol och på det sättet sponsra teatern och bli delaktiga i det nya danshuset.
Skulle de nya intäkterna kunna leda till minskade anslag?
– Det hoppas jag verkligen inte. Det är ju inga gigantiska summor det handlar om.
Hur gör ni om företag, som ni inte vill förknippas med, vill köpa en stol?
– Det har vi inte pratat om. Men vi kommer inte ha någon censur. Skulle det dyka upp något tveksamt fall får vi diskutera det då.
Invigning av det nya danshuset äger rum i höst.