När Göran Nilsson tog över ledningen i Skara hade skolan genomgått en ekonomisk sanering och det var av naturliga skäl rätt turbulent kring utbildningen. Men i stället för att gräva i problemen valde den nye rektorn att se framåt. Han anställde fler lärare och schemat täcker nu in samma ämnen som på Teaterhögskolan – scenframställning, rörelse, tal, sång och dans. Göran Nilsson undervisar själv en klass i scenframställning. Eva Gröndahl och Anders Jansson tar hand om de övriga grupperna.
Utbildningen vid Skara skolscen löper över tre terminer och vänder sig till teaterintresserade mellan 18 och 24 år. Den finansieras med statliga medel och kommunala bidrag. Den övre åldersgränsen är satt med tanke på att eleverna ska kunna fortsätta på teaterhögskolan efteråt.
Skara skolscen är en förberedande skola – det är Göran Nilsson noga med att understryka.
– Man är absolut inte färdig skådespelare efter ett och ett halvt år. Jag blir irriterad när folk kallar sig skådespelare efter ett halvår i en såpa. Skådespeleri är ett yrke som tar många år att lära sig. Om man sen går i skola eller jobbar i fyra år spelar kanske mindre roll.
Skola utan favoritmetod
Någon särskild inriktning vill inte Göran Nilsson påstå att utbildningen i Skara har. Det är ett medvetet val.
– Jag är motståndare till pedagoger som är dogmatiska och säger att den eller den metoden är den enda rätta. Grunden för skådespelararbete måste vara hängivenhet. Eleverna kommer att möta regissörer med så många olika arbetsmetoder när de kommer ut i arbetslivet. Mitt och skolans mål är att erbjuda dem en så rik och varierad utbildning som möjligt.
Göran Nilsson är själv uppfostrad i Yat-systemet (ett slags notationssystem, som går ut på att kombinera olika sorters känslor med olika sorters fysiska rörelser, för att arbetet inte ska bli abstrakt) och har Lee Strasbergs ”method” i ryggmärgen, men han betonar att han inte är anhängare av den naturalistiska teatern.
– Som skådespelare måste man vara medveten om att man befinner sig på en scen. Teater ska inte vara som att kika in genom någons nyckelhål.
Intensiv utbildning
Det blir långa skoldagar för de 24 teaterstudenter, som för närvarande går i Skara. Tre dagar i veckan håller undervisningen på till klockan 21, med avbrott för håltimmar, då det är tänkt att eleverna ska jobba på egen hand.
– Eleverna är här för att lära sig något och om vi, med våra små medel, har möjlighet att erbjuda mycket undervisning, så har de bara gott av det. På så vis är det ju bra att det inte finns så mycket annat att göra i Skara, säger Göran och skrattar.
I tvåan sätter klasserna upp föreställningar och bjuder in publik. För närvarande repeterar de två pjäser av Lorca – Blodsbröllop och Yerma. Och i uppsättningarna fungerar eleverna själva som scenografer, kostymörer och marknadsförare.
I motsats till många andra privata skolor kostar det ingenting att gå på Skara skolscen. Det enda studenterna betalar är en materialkostnad på för närvarande 500 kronor. I gengäld får de behålla de manus de använder under utbildningstiden. För elever över 20 år är skolan också studiemedelsberättigad.
– Jag är motståndare till att avgiftsbelägga undervisningen. Det är som att göra profit på folks drömmar. Skolan ska inte bara vara tillgänglig för ungdomar från bättre bemedlade familjer.
Inträdesprov x tre
Så till inträdesproven – blotta ordet kan få skådespelare in spe att ligga och kallsvettas om nätterna. I Skara delas de upp i tre delar och består av självvalda och förelagda texter, improvisation och test i de tekniska ämnena. Numera ligger proven i oktober och senast kom faktiskt hela 15 % av de sökande in på utbildningen. Sökandeantalet var cirka 80, vilket var en kraftig nedgång från tidigare år.
– Det beror nog på att vi har ändrat tiden för proven. Tidigare har skolan oftast haft kring 200 sökande. Toppnoteringen är 480, säger Göran och skyndar vidare till nästa lektionspass.